Logistiekconcurrent heeft naast een nieuw dc ook meer ‘denkkracht’ ontwikkeld

Logistiekconcurrent

Groothandel Logistiekconcurrent is in 2020 een transitie gestart waarin het van een productgerichte naar een servicegerichte organisatie is gegroeid. Er kwam een nieuw distributiecentrum (dc), er werd een nieuw WMS geselecteerd en om de logistieke denkkracht te borgen, werd een nieuwe afdeling opgetuigd. Tijdens een ontbijtsessie, georganiseerd door adviesbureau SCEX, vertelde directeur Hugo de Bie wat dit heeft opgeleverd. ‘We zijn een lerende organisatie geworden.’

Door Harm Beerens

Als toeleverancier van logistieke verbruik- en gebruiksartikelen zoals labels, spanbanden en transportbakken, moet je meer doen dan alleen een goed product leveren, weet Hugo de Bie. ‘Onze klanten zijn bedrijven in de logistieke sector, de industrie, maar bijvoorbeeld ook in de evenementenbusiness. Die willen we ontzorgen door ze optimaal bestelgemak te bieden en altijd onze klantbelofte na te komen. Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste. Iedere ochtend als ik op m’n werk kom, check ik als eerste of we nieuwe klantreviews hebben gekregen. Is een klant ergens niet tevreden over, dan kijken we meteen hoe we dit kunnen verbeteren.’

De Bie doet zijn verhaal in het nieuwe dc in Haps, waarvoor adviesbureau SCEX het design en de inrichting heeft gedaan. ‘Ik ken SCEX al heel lang. Zij zijn een echte sparringpartner voor mij die ik altijd kan bellen.’ Om iedere kubieke meter magazijnruimte zo goed mogelijk te benutten, heeft SCEX uitgerekend waar welke stellingen moeten staan en hoe de ontvangst- en de orderpick-processen optimaal kunnen functioneren. Het Nijmeegse adviesbureau hielp mee het juiste WMS te kiezen – Warpspeed van leverancier Optimizers – en dacht mee met de processen en de KPI-structuur. ‘Zij kwamen ook met het idee om een nieuwe afdeling ‘‘Procesverbetering & ICT’’ op te richten, wat achteraf een gouden greep is gebleken.’

Roadmap met verbeteringen

Bram Schonenberg was de eerste medewerker die de nieuwe afdeling ging bemannen. Tijdens zijn presentatie toont hij de roadmap met alle verbeteringen die hij sindsdien, samen met SCEX, heeft doorgevoerd. ‘Omdat we iets met AI wilden doen, hebben we hier vorig jaar een speciaal projectteam voor samengesteld. Een mooie toepassing die hier is uitgekomen, is het automatisch genereren van productteksten. Het bleek dat ChatGTP dit prima kan, mits je de juiste prompts gebruikt. Het houdt dan rekening met onze tone of voice en de juiste zoektermen. Onze medewerkers hoeven de productomschrijvingen alleen nog maar te controleren. Afgelopen jaar zijn er 3500 nieuwe producten aan ons assortiment toegevoegd, dus dit scheelt ons enorm veel tijd.’

Een ander bedrijfsproces waar AI van grote waarde bleek, was het samenstellen van de assortimenten (category planning), vult Willem van den Berg van SCEX hem aan. ‘We hebben een tool ontwikkeld waarmee we de websites van concurrerende aanbieders kunnen scrapen om zo bijvoorbeeld de prijzen of de verzendkosten te vergelijken. De toepassing is nog in ontwikkeling, maar ik verwacht dat de tool straks ook gerichte suggesties aan category managers gaat doen om bijvoorbeeld bepaalde producten in het assortiment op te nemen, omdat concurrenten die ook bieden. Of andersom, om bepaalde producten juist uit te faseren en het assortiment te rationaliseren. Ik denk dat we nog mooie ontwikkelingen kunnen verwachten op dit vlak.’

Optimale magazijnconfiguratie

Voor het ontwerpen van complexe distributiecentra, zoals die van Logistiekconcurrent in Haps, maakt SCEX gebruik van een optimalisatieplatform waarmee het simulaties van layout-wijzigingen kan doen. ‘Hier kunnen we ook na de livegang nog gebruik van maken’, vertelt Van den Berg. Hij wijst erop dat het toewijzen van opslaglocaties of het samenstellen van pick-opdrachten door het jaar heen kan veranderen. ‘Dit is een dynamisch proces. Je hebt altijd wel met seizoenspatronen te maken of tijdelijke pieken zoals Black Friday. Met onze toolbox kun je op basis van toekomstige vraagpatronen altijd de meest optimale opslagconfiguratie bepalen of het WMS de beste orderpick-strategie laten kiezen.’

Met het nieuwe magazijn, de moderne tools en de op verbetering gerichte organisatie, is Logistiekconcurrent helemaal klaar om verder te groeien, stelt managing director De Bie tevreden vast. ‘We hoeven steeds minder brandjes te blussen, omdat we een structureel lerende organisatie zijn geworden.’ De afdeling Procesverbetering & ICT vervult hierin een spilfunctie. ‘En dan te bedenken dat ik in het begin nog m’n twijfels had over deze afdeling. Zou er wel genoeg werk zijn voor die ene persoon waar de afdeling in eerste instantie uit bestond? Als ik zie wat er allemaal uit is voortgekomen, dan kan ik daar alleen maar heel trots op zijn.’ Momenteel werken er drie mensen op deze afdeling en staat een vacature uit voor een vierde.

Logistiekconcurrent is de commerciële naam van groothandel AFL Groep, waar ook het Belgische LogistiekDirect onder valt. De AFL Groep maakt op zijn beurt weer onderdeel uit van Bunzl, de beursgenoteerde, internationale groothandel in ‘niet-handels’-goederen. Andere Nederlandse bedrijven die onder Bunzl vallen, zijn onder andere Allshoes, Janssen Packaging en King.