Logistiek wordt de marketing van de toekomst

E-commerce neemt wereldwijd een enorme vlucht. In Nederland is dat niet anders, steeds meer Nederlanders kopen online, vanaf computer, tablet of smartphone. In hoog tempo is online sales verworden tot een algemeen geaccepteerd verkoopkanaal. Dit brengt nieuwe kansen, nieuwe uitdagingen, maar ook nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee. Want hoe zorgen we ervoor dat die steeds grotere stroom internetbestellingen op de juiste wijze bij de klant terecht komt? Hoe voorkomen we dat er files van bestelauto’s ontstaan in stadskernen en woonwijken?

Internetlogistiek vereist een andere kijk en werkwijze dan de traditionele logistiek die we tot voor kort gewend waren. Denk aan het verzamelen, verpakken en verzenden van losse producten, “voor 22.00 uur besteld, morgen in huis” beloften en retourenstromen tot wel 70 procent. In het Dinalog R&D project ‘Cross Chain Order Fulfillment Coordination for Internet Sales’ wordt gekeken naar de logistieke organisatie achter de online winkel. Dat wordt gedaan in een samenwerkingsverband van een viertal universiteiten en verschillende bedrijven en instellingen (Centraal Boekhuis, Neckermann.com, CTAC, Scanyours.com, Sectorinstituut Openbare Bibliotheken en de Vereniging Openbare Bibliotheken). Het project wordt gesubsidieerd door Dinalog.

In de e-commerce volgen de ontwikkelingen elkaar razendsnel op, waardoor soms te weinig tijd overblijft om goed na te denken over de ontwikkelingen op de wat langere termijn. Dit project biedt uitkomst door wetenschappelijk onderzoek te combineren met de praktijk, waarbij nieuwe concepten worden ontwikkeld om de logistiek achter de webwinkel klaar te stomen voor de volgende fase. Hiertoe richt het project zich op een viertal speerpunten, die elk naar verwachting in de toekomst een steeds grotere rol zullen gaan spelen in de internetlogistiek. De gezamenlijke noemer van deze speerpunten valt te omschrijven als “beseffen dat logistiek niet meer gewoon logistiek is, maar ook marketing”. Het gaat niet langer alleen om het bereiken van een efficiënt opgezette logistieke operatie, maar ook -of misschien wel vooral- om het waarmaken van de verwachtingen van de klant.

Alles thuisbezorgd krijgen, tot uw bibliotheekboeken aan toe? Er wordt aan gewerkt. Drie producten uit drie verschillende webwinkels in één keer afrekenen en in één keer thuisbezorgd krijgen? Wij ontwikkelen de concepten. Dit project loopt nog tot 2015. Wat deze samenwerking in 2011 al heeft opgeleverd kunt u in dit jaarverslag lezen.

Prof. dr. Kees Jan Roodbergen

> Download hier het jaarverslag (PDF)