Logistiek dienstverleners verkiezen WMS-pakket boven zelfbouw

Een WMS-pakket is bij de grote logistiek dienstverleners meer in trek dan een zelfgebouwd systeem. Dat blijkt uit een inventarisatie van adviesbureau Storelink onder elf logistiek dienstverleners met meerdere magazijnen. Zelfbouw biedt weliswaar veel vrijheid, maar de software gaat na een paar jaar functioneel en technologisch achterlopen op pakketsoftware.

Ondanks het gegeven dat WMS-pakketten de afgelopen twintig jaar sterk geëvalueerd zijn, zijn er nog steeds bedrijven die besluiten om software speciaal voor hun magazijn te laten bouwen. Dit was voor het in logistiek en commercie gespecialiseerde adviesbureau Storelink uit het Gelderse Buren aanleiding om een elftal logistiek dienstverleners te vragen naar hun overwegingen.

Jeroen van den Berg van Storelink constateert dat er een duidelijke trend gaande is van logistiek dienstverleners die afscheid nemen van zelfgebouwde WMS-pakketten. Daarnaast zijn ze ook bezig om oudere WMS-pakketten uit te faseren. ‘Dit is een nieuwe ontwikkeling’, aldus Van den Berg. Volgens hem werden WMS-pakketten in het verleden nauwelijks vervangen omdat de logistiek dienstverleners de voordelen van modernisering niet op vonden wegen tegen de kosten en risico’s.

Toverwoord flexibiliteit

Dienstverleners zetten nu wel stappen en verwachten kosten te besparen en expertise op te kunnen bouwen door zich op een enkel WMS-pakket toe te leggen. Toverwoord daarbij is flexibiliteit. Volgens Van den Berg houden leveranciers van WMS-pakketten hun software actueel door periodiek nieuwe versies uit te brengen.

‘Als bedrijven zich conformeren aan de standaard van het pakket, dan kunnen ze hiervan profiteren en het WMS blijven aanpassen aan hun wensen. Bij zelfgebouwde systemen en WMS-pakketten met veel maatwerkaanpassingen is dat veel lastiger.’ Het merendeel van de dienstverleners maakt om die reden dan ook de strategische keuze om het aantal WMS-pakketten terug te dringen en voor standaard-WMS te kiezen.