Logistiek dienstverleners lanceren eigen apps en start-ups

logistiek dienstverleners

Diverse Europese logistiek dienstverleners zijn digitaal in het offensief gegaan. Een paar jaar geleden waren het de logistieke bedrijven die veelvuldig handige apps van start-ups en derden gebruikten, omdat ze niet snel zelf de vele verschillende interne applicaties geïntegreerd kregen. De laatste maanden hebben meerdere logistiek dienstverleners, waaronder Gefco, DHL en Damco, eigen apps ontwikkeld voor klanten of zelfs een eigen start-up gelanceerd.

De Franse logistiek dienstverlener Gefco heeft zich de afgelopen vijf jaar getransformeerd van een logistieke dochter van autofabrikant PSA tot een zelfstandige, innovatieve speler. Om in te spelen op veranderende behoeften in de automobielmarkt ontwikkelde Gefco de app ‘MyCarIsThere’. Met deze app kunnen autodealers het transport van auto’s internationaal regelen.

‘De automarkt is enorm aan het veranderen’, verduidelijkt Gefco-topman Luc Nadal (foto) tijdens een recente persbijeenkomst in Parijs. ‘De markt van tweedehands auto’s is niet langer regionaal, maar inmiddels pan-Europees, en groter dan de handel van nieuwe auto’s. Autohandelaars kunnen bij ons in een studio een gebruikte auto 360 graden laten fotograferen, online zetten en vervolgens door ons internationaal laten afleveren bij de koper. En ook de markt van huurauto’s ontwikkelt zich snel. Het draait steeds meer om mobiliteit en gaat zelfs naar het direct afleveren bij consumenten.’

Gefco heeft deze app zelf ontwikkeld met ondersteuning van ontwikkelaars in India. Het bedrijf heeft 10 miljoen euro geïnvesteerd aan interne R&D, waaronder deze app. Ook werkt het samen met een accelerator in Londen om start-ups in de supply chain te identificeren. ‘De accelerator kijkt niet alleen naar de geboden oplossingen van de start-ups, maar ook wie er in de teams werken’, legt Nadal uit. ‘Je kunt wel in allerlei start-ups investeren, maar slechts een klein percentage slaagt erin te overleven.’

Eigen start-ups

De logistiek dienstverlener Deutsche Post DHL heeft in januari 2017 de zelfstandige start-up Saloodo, de digitale marktplaats voor Europese vracht in zeventien landen, gelanceerd. Sinds augustus 2017 is dit digitale transportplatform ook beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk. Spanje en Portugal staan op de planning voor een uitrol. Inmiddels zijn meer dan 4900 transportbedrijven in Europa aangesloten op Saloodo. Het is hiermee een directe concurrent van onafhankelijke start-ups als Quicargo uit Nederland, Cargonexx uit Duitsland en Fretlink uit Frankrijk.

Damco, de logistieke dochter van de Deense rederij A.P. Møller-Maersk, richtte in april vorig jaar de start-up Twill op. Deze digitale freight forwarder is gestart in de Engelse markt voor maritieme vracht van en naar China. Twill concurreert met de onafhankelijke start-ups Kontainers uit het Verenigd Koninkrijk, Transporteca uit Denemarken en Shypple uit Nederland.