Logisticus Huges loopt vast bij de NS

Hij verdiende zijn sporen als logisticus bij Frans Maas (nu DSV) en FloraHolland. Bij de NS struikelde topman Timo Huges echter over de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Nadat hij het vertrouwen van zijn raad van commissarissen was kwijtgeraakt, zag Huges zich op 5 juni genoodzaakt per direct op te stappen.

Timo Huges studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na werkstages bij Unilever en Twijnstra Gudde ging hij aan de slag bij vervoerder Frans Maas. Hij schopte het er tot bestuurslid. Zijn eerste opdracht bij de Venlose logistiek dienstverlener was het opzetten van een verkoopvestiging in Engeland, bericht het FD in artikelen op 4 en 6 juni.

Daarna was hij jarenlang directievoorzitter van FloraHolland, een van ’s werelds grootste bloemenveilingen. In Aalsmeer moest Huges de positie van de bloemenveiling als internationaal handelsplatform verdedigen. Om te kunnen overleven, moesten de vervoersstromen zo veel mogelijk worden beperkt en de kosten omlaag. Het traditionele kopen via de klok in een veilingzaal werd onder Huges afgebouwd.

Logistieke perfectie

De logistieke perfectie die in Aalsmeer de standaard is bij het vervoer van bloemen, moest ook in het Nederlandse openbaar vervoer leidend worden, vond Huges na zijn overstap naar de Nederlandse Spoorwegen. En zeker op het spoor. Dat vroeg om een mentaliteitsverandering waar menig NS’er aan moest wennen.

Huges ging voortvarend te werk, maar de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg kostte de president-directeur al na anderhalf jaar de kop. De NS verloor de aanbesteding nadat het eind april moest bekennen dat dochterbedrijf Qbuzz gebruik had gemaakt van bedrijfsgevoelige informatie van een oud-medewerker van rivaal Veolia. Die was via een schijnconstructie ingehuurd. Huges wist ervan, maar legde bij onderzoek ‘onjuiste en onvolledige’ verklaringen af.

En er speelde meer. Uit een rapport van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt bleek dat de NS in Limburg andere gegadigden bij de aanbesteding, de streekvervoerders Veolia en Arriva, ‘bewust op achterstand had gezet’. De NS had informatie over zijn concurrenten gedeeld met het dochterbedrijf Abellio, dat daarmee een oneerlijke voorsprong kreeg.

Perverse prikkel

Achteraf lijkt het erop dat Huges de aanbesteding ernstig heeft onderschat, meent het FD. ‘Als het gaat om concurrentie, ligt de NS onder een vergrootglas’, zegt Evert Jan van de Mheen van CNV Vakmensen. ‘Bij aanbesteding gaat het er hard tegenaan. Hij had daarom extra voorzichtig moeten zijn.’

VVD-kamerlid Betty de Boer is van mening dat er sprake is van een structureel probleem dat niet wordt opgelost met een nieuwe directie. ‘De NS kan te gemakkelijk haar monopoliepositie misbruiken. Die perverse prikkel moet uit het systeem worden gehaald’, aldus De Boer. Arriën Kruyt van reizigersorganisatie Rover signaleert hetzelfde probleem. ‘Concurrenten moeten bij de NS te biecht als het gaat om allerlei informatie, dus weet de NS wat de concurrenten gaan doen. Dan gaat het vanzelf mis.’

De reizigersorganisatie laat in het FD overigens weten het vertrek van Huges te betreuren. ‘Huges is erin geslaagd de verkokering tussen de verschillende NS-onderdelen te doorbreken’, zegt Kruyt. ‘Hij heeft zijn uiterste best gedaan om de reiziger voorop te stellen. Het is jammer dat hij moest gaan.’