Logistics 4.0: ‘Omarm nieuwe digitale kansen’

Logistics 4.0

De wereld van morgen zal sneller zijn dan vandaag. Dat was de boodschap van de keynote van Robin Goel (foto), Director bij de Deutsche DHL Group, tijdens de Logistics 4.0 Summit op 14 september in Amsterdam. ‘We zijn in een tijdperk aangekomen waarin technologie en maatschappij zich sneller ontwikkelen dan bedrijven zich van nature kunnen aanpassen. Nieuwe digitale kansen moeten worden omarmd.’

Door Marysa Vos

Tijdens het congres werden de nieuwste technologische trends besproken en welke (digitale) kansen kunnen worden benut in het bedrijfsleven. Een van de kansen voor het bedrijfsleven is volgens Goel om oplossingsgedreven te werk te gaan, waarbij de beleving van de consument centraal staat. De verwachtingen van klanten veranderen continu en deze zullen hoger en veeleisender worden. Dat vraagt om een nieuwe aanpak en andere manieren van waardecreaties. De focus verschuift daarbij naar een consumer-demand-driven organisatie. De genoemde ‘consument’ is degene die een product of dienst gebruikt, het consumeert. De vraag wat deze consument wil en in welke behoefte hij voorzien moet worden, is van belang.

Perfecte match

In deze digitale wereld verandert alles in een razendsnel tempo en is de enige zekerheid verandering. ‘Partners zijn net als apps. Als je er geen behoefte meer aan hebt, wat doe je dan?’ Het antwoord op de vraag van Robin Goel luidt dat je switcht of swiped tot je de nieuwe perfecte match hebt gevonden. Volgens Goel moeten er daarom win-win-win partnerships worden gebouwd; met gepersonaliseerde oplossingen voor de unieke behoeften van een klant blijven partnerships bestaan en zorgt waardecreatie voor opbrengsten. Daarbij is het niet van belang of een bedrijf eigenaar kan worden van de aangeboden oplossing. ‘Steeds meer bedrijven willen toegang tot de oplossing, maar hoeven geen eigenaar te zijn’, aldus de directeur. Deze verschuiving van het willen zijn van eigenaar naar gebruiker wordt ook wel de Sharing Economy-trend genoemd.

Warehouse sharing

Een nieuwkomer in de markt die inspeelt op de Sharing Economy en een specifieke behoefte van het bedrijfsleven, is de Nederlandse start-up Stockspots. Stockspots was afgelopen voorjaar een van de vijf finalisten van de eerste Europese Supply Chain Start-up Contest, georganiseerd door Supply Chain Media. Zij zagen dat veel bedrijven op zoek zijn naar een snelle en flexibele oplossing voor capaciteitsproblemen en bieden deze door middel van on-demand warehousing. ‘Wij zijn de Airbnb voor warehouses’, grapte mede-eigenaar Coen de Lange tijdens zijn presentatie. Stockspots is een marktplaats waar naast magazijnruimte ook fulfilment-dienstverlening beschikbaar wordt gesteld. Door middel van moderne technologieën en via een platform dat vergelijkbaar is met dat van Airbnb, houden bedrijven inzicht en controle over hun goederen.

Inzicht door blockchain

‘Om te achterhalen wat de verschillende klanten binnen een supply chain willen, zou blockchain ingezet kunnen worden’, zegt Anirvan Sen, Managing Director van Fifth Chrome en tevens moderator van het congres. Tijdens zijn presentatie maakt hij duidelijk hoe blockchain het supply chain-landschap aan het veranderen is. Met de inzet van deze technologie worden data over de hele suppy chain inzichtelijk, kunnen deze worden gedeeld tussen partijen en zijn ze tevens beveiligd. Een kanttekening daarbij is wel dat blockchain van zichzelf ‘dom’ is; er zijn systemen nodig die de correcte en bruikbare informatie verzamelen om data-analyses op te stellen over de behoefte binnen de supply chain.