LogiMed: technologie verbetert kwaliteit van leven

LogiMed

Bedrijven in de gezondheidssector zetten in op digitalisering, stimuleren innovatie van binnenuit en omarmen technologieën om de menselijke kant van het vak te verbeteren. Tijdens het op 16 oktober gehouden evenement LogiMed in het NHow hotel in Rotterdam meldde David Wilson, directeur EMEA Supply Chain Planning bij Medtronic, hoe een intern innovatieforum nieuwe ideeën tot uitvoering laat komen en een digitale supply chain-visie creëert binnen de organisatie.

Door Marysa Vos

Om in het digitale tijdperk relevant te blijven, investeren steeds meer bedrijven in digitale innovaties en nieuwe technologieën. Maar waar begin je als bedrijf bij het digitaliseren van de keten? Volgens David Wilson moet je als bedrijf in beweging blijven, en daarvoor is investeren in de toeleveringsketen belangrijk. In zijn keynote tijdens LogiMed benoemde Wilson diverse kritische succesfactoren voor het creëren van een digitale supply chain-visie en het behalen van de implementatiefase.

‘Kijk naar kansen buiten de supply chain en vraag aan externen wat zij deden. Daarnaast kun je intern brainstormprocessen in gang zetten om ideeën van eigen mensen tot bloei te laten komen. Digitale innovatie moet echt ingebakken worden in de bedrijfscultuur’, benadrukte Wilson. Zelf heeft Medtronic een innovatieforum opgericht dat niet alleen fungeert als een ideeënkatalysator, maar ook het innovatieproces van de organisatie stuurt en verbinding legt met het IT-innovatienetwerk. Het bestuur keurt vervolgens de initiatieven goed en wijst de financiering voor innovaties toe.

Interne verbeterslagen

Digitale innovatie is niet een eenmalig iets, maar verandert organisaties intern en heeft impact op de medewerkers. Bij Medtronic zetten ze technologie in om de capaciteit en kwaliteiten van mensen beter te kunnen benutten. ‘Voor mensen met een masterdiploma willen we saai werk zoals repetitieve en transactionele taken elimineren, zodat zij zich kunnen richten op probleemoplossing en continue verbetering van het bedrijf. RPA, gerobotiseerde procesautomatisering, is een van de technologieën die daar perfect voor werkt in onze supply chain met wekelijks 10.000+ uitgaande stromen’, verklaarde Wilson.

Optimale klantervaring

Waar Medtronic innovatie en technologie benut voor interne verbeterslagen, kijkt Coloplast hoe zij downstream het leven gemakkelijker kan maken voor haar klanten; mensen met medische aandoeningen. Volgens Dan Bøgsted Andersen, Global Head of Digital Health bij Coloplast, is de klantervaring de grootste uitdaging in de supply chain. Om met haar producten in te kunnen spelen op de speciale behoeften van de doelgroep werkt Coloplast nauw met hen samen. Ze noemen dit intieme gezondheidszorg.

Momenteel zetten we sensoren en data in om de gebruiksvriendelijkheid van onze medische producten te verbeteren’, meldde Bøgsted Andersen de LogiMed-bezoekers. Via die sensoren achterhaalt Coloplast de dagelijkse routine van de klant, hoe die de producten gebruikt en hoe een verandering in het gebruik eventueel te bewerkstelligen is. ‘Je denkt dat je een gebruiksvriendelijk product hebt gemaakt en de routines van de klant begrijpt, maar via de sensoren kom je erachter dat dit niet altijd het geval blijkt te zijn’, zei Bøgsted Andersen eerlijk.

Voorspellen van consumptie

Ook vanuit serviceperspectief zijn sensoren nuttig voor het bedrijf. De meeste producten hebben namelijk een doorlooptijd voordat deze op de markt komen. ‘Wanneer je de levensstijl van de consument verbindt en begrijpt, kun je de consumptie veel eerder voorspellen’, verklaarde Bøgsted Andersen. En dat helpt tekorten voorkomen. ‘Als alles verbonden is, weet je wat de voorraden bij de klant zijn en hoeveel voorraden er nog in het magazijn liggen. Daarop kun je dan actief anticiperen.’