Liberty Global verlaagt voorraden dankzij nieuw Edc

Norbert Dentressangle heeft in Venray een Europees distributiecentrum opgezet voor Liberty Global, moederbedrijf van onder meer UPC. Vanuit dit pand worden niet alleen de regionale dc’s in Europa bevoorraad, maar ook de klanten in Nederland en Duitsland rechtstreeks van settop-boxen en/of modems voorzien. Marcel Gotlieb van Liberty Global: ‘Onze logistiek dienstverlener geeft daadwerkelijk inhoud aan het begrip partnership.’

 

Marcel Gotlieb, Liberty Global: ‘Zij bieden een volledig op maat gemaakte dienstverlening tegen een uiterst concurrerende prijs’

 

Marcel GotliebMeer dan 25 miljoen gezinnen in 14 landen gebruiken de kabel van Liberty Global voor televisie, telefonie en/of internet. Daaronder bevinden zich ook de klanten van dochterbedrijf UPC in Nederland, die daarvoor op hun huisadres een settop-box of modem ontvangen. “Alleen al in Nederland versturen we honderduizenden pakketten per jaar”, vertelt Marcel Gotlieb, Director Supply Chain Operations van Liberty Global in Europa.

Wat de distributie volgens Gotlieb complex maakt, is dat de settop-boxen en modems niet zelfstandig kunnen functioneren. Op het moment dat een medewerker in het distributiecentrum een order gereed maakt en het serienummer van een apparaat scant, wordt bij Liberty Global automatisch een aantal acties opgestart zoals het activeren van de diensten waarop de klant zich heeft geabonneerd. ‘Dat vereist een heel robuust logistiek proces waarin niets mag misgaan, anders kan de klant het apparaat niet gebruiken’, licht Gotlieb toe.

Voorraden reduceren

Sinds mei 2013 is het distributieproces gecentraliseerd in Venray, waar Norbert Dentressangle de operatie runt. Vanuit dit Europese distributiecentrum van 20.000 vierkante meter worden de regionale dc’s in de verschillende landen bevoorraad. Daarnaast worden de klanten in Nederland en Duitsland rechtstreeks vanuit Venray beleverd. ‘Tot dan toe had elk land zijn eigen logistieke operatie. Dankzij de centralisatie hebben we onze voorraden flink kunnen reduceren’, vertelt Gotlieb.

De keuze voor Norbert Dentressangle, dat voorheen ook al de operatie in Nederland verzorgde, volgde na een uitgebreid selectietraject. ‘Zij bieden een volledig op maat gemaakte dienstverlening tegen een zeer concurrerende prijs. Een pluspunt, omdat onze operatie complex is en zich niet in het keurslijf van een standaard proces laat dwingen. Een ander voordeel is de flexibele arbeidspool waarover ze dankzij hun andere activiteiten op de campus kunnen beschikken. En ze hebben een robuuste IT-infrastructuur, belangrijk omdat deze is gekoppeld aan een aantal voor Liberty Global bedrijfskritische systemen.’

Alle apparaten retour

Wat de operatie in Venray ook bijzonder maakt is het omvangrijke retourproces. ‘Onze klanten krijgen de apparatuur in bruikleen. Dat betekent dat alle apparaten weer retour komen als klanten hun abonnement wijzigen of opzeggen. Norbert Dentressangle verzamelt alle apparaten en transporteert ze naar onze partner die de apparaten test en reviseert’, aldus Gotlieb, die verklaart blij te zijn met Norbert Dentressangle als partner. ‘Norbert Dentressangle is een grote organisatie die desondanks korte lijnen kent. Ze geven daadwerkelijk invulling aan het begrip partnership, waarbij wij ook van onze kant investeren in de samenwerking. Dat blijkt uit het feit dat vier dagen per week iemand van Liberty Global in Venray is voor de coördinatie. We hebben daardoor nauwelijks misverstanden. En als er eens problemen zijn, worden ze snel en vakkundig opgelost.’