Leveringsproblemen nekken webwinkel TOM

TOM

De webwinkel Tom Omnichannel Management (TOM) in Bladel, gespecialiseerd in artikelen in het vrijetijdssegment, is failliet. TOM groeide de afgelopen jaren spectaculair en opende het ene distributiecentrum na het andere. Leveringsproblemen en de gestegen prijzen voor grondstoffen en containervervoer nekten het bedrijf echter.

TOM verkeerde sinds februari in financiële nood en slaagde er niet in twee leningen van samen 5 miljoen euro af te lossen. Het e-commercebedrijf had al een reddingsplan opgetuigd dat voorzag in het ontslag van zo’n 280 werknemers, sanering van het assortiment (van 400.000 naar 17.000 producten) en nieuwe afspraken met schuldeisers over sanering van de schulden. In dat laatste slaagde het echter niet.

Haperende toelevering

De haperende toelevering van producten betekende het begin van het einde voor TOM. Het bedrijf, met vijftien webwinkels en elf distributiecentra, groeide onstuimig tijdens de coronacrisis. Maar doordat fabrieken in China en India, waarvan het bedrijf in grote mate afhankelijk was voor haar producten en onderdelen, gedurende lange tijd werden stilgelegd, stokte de bevoorrading. Ruim 40 procent van de bestverkopende producten was daarom lange tijd niet op voorraad.

Dure grondstoffen

Daar kwam bij dat dure grondstoffen en de zeer hoge prijzen voor containervervoer de winstmarges van TOM ook nog eens dusdanig aantastten dat de Brabantse webwinkel niet meer te redden bleek. Pogingen om overeenstemming te bereiken met de schuldeisers bleven zonder resultaat. Het bedrijf, in 2005 opgericht door Tom te Riele, vroeg vorige maand daarom zelf het faillissement aan bij de rechtbank Oost-Brabant in Den Bosch.