Levensmiddelen vaker online gekocht

online boodschappen

Online de dagelijkse boodschappen in huis halen, wordt steeds gewoner. Bijna 6 procent van de Nederlandse consumenten doet weleens boodschappen online. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden, meldt het AD van 30 augustus 2014.

Uit een onderzoek van accountants- en adviesfirma Deloitte blijkt dat de onlineshopper ook vaker bestellingen plaatst dan een jaar geleden. De frequentie steeg van één keer per maand tot 1,75 keer per maand. De onlinebestedingen aan levensmiddelen verdrievoudigden daardoor tot circa 680 miljoen euro op jaarbasis; 2 procent van de totale supermarktomzet.

Uit onderzoek van Strategy& blijkt dat supermarkten nog altijd worstelen met het verdienmodel. Ze struikelen over de hoge variabele kosten voor het orderverzamelen en afleveren van de boodschappen. Van de supermarkten is Albert Heijn de keten die online veruit de meeste zaken doet. Jumbo gaat dit najaar starten met boodschappen doen via internet.