Lego-, Ikea- en Disney-consulting

Met de vele ingrijpende, wereldwijde veranderingen in het bedrijfsleven door de noodzakelijke digitalisering wijzigt ook de behoefte aan advies. Een supply chain director van een multinational had laatst een consultant van een groot adviesbureau aan de lijn. ‘We krijgen alleen nog maar opdrachten tussen de 50.000 en 100.000 euro’, klaagde de consultant. De supply chain director, zelf ook consultant geweest, sprak tegen mij de verwachting uit dat de tijd van miljoenen kostende adviesprojecten van vroeger niet meer terugkomt.

Bedrijven willen veel meer een zogenaamde Scrum-aanpak: een iteratie van korte, kleine projecten om zo snel mogelijk te achterhalen waar grotere resultaten zijn te realiseren. Deze aanpak van snelle ‘trial and error’ noem ik Lego-consulting.

Een andere supply chain director belde me laatst vanwege zijn behoefte om het proces van Sales & Operations Planning te verbeteren. Hij wil hiervoor niet verschillende consultants over de vloer, maar eerder inzicht hoe zijn bedrijf S&OP zou moeten uitvoeren. Hij heeft duidelijk behoefte aan wat ik als Ikea-consulting beschouw: geef me de bouwtekening en de materialen, dan doe ik de rest zelf wel.

Een derde supply chain director gaf onlangs bij mij aan dat zijn bedrijf bezig wil gaan met hun supply chains van 2025. Zijn behoefte bestaat uit een vijftal workshop met zijn team om gaandeweg een toekomstgerichte strategie voor hun supply chains te ontwikkelen. Via uiteenlopende, opeenvolgende sessies van interactieve workshops wil het bedrijf visuals ontwikkelen die de mogelijke varianten van de toekomst schetsen en de rol van hun supply chain daarin. Het is alsof het bedrijf met deze reeks creatieve sessies een film ontwikkelt waarvan vooraf niet duidelijk is of het een Pixar-animatiefilm, een Marvel-superheldenverhaal of een sciencefictionfilm à la Star Wars moet worden, alle drie merken van Disney overigens. Vandaar dat ik dit als Disney-consulting bestempel.

Het is duidelijk dat in deze disruptieve tijden bedrijven behoefte hebben aan nieuwe typen advies. De adviesbureaus doen er verstandig aan om een antwoord te bieden aan deze nieuwe behoefte aan Lego-, Ikea- en Disney-consulting.

Martijn Lofvers uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl