Lambrechts brengt voorraden in dc en filialen in balans

[Partnercontent]

Lambrechts is een snel groeiende groothandel in verwarmingsinstallaties, hernieuwbare energieën, sanitair en wellnessproducten. Sinds Lambrechts Slim4 gebruikt voor optimalisatie van de voorraadniveaus, is de servicegraad met minstens vijf procent gestegen. Nu vindt aankoopmanager Danny Dedroog het tijd worden om ook de voorraden in de filialen met Slim4 te beheren. “Het doel is de juiste voorraad op de juiste plek.”

“Met Slim4 is de servicegraad gestegen van 93% naar 98%”
Danny Dedroog, Lambrechts

Het assortiment van Lambrechts kenmerkt zich door drie W’s: warmte, water en wellness. Het familiebedrijf uit Genk levert alles op dat gebied, van cv-ketels tot douchekoppen en van regenwater recuperatiesystemen tot jacuzzi’s. Vanuit het centraal distributiecentrum in Genk belevert Lambrechts elke dag 10 filialen in Vlaanderen en Wallonië. Behalve aan installatiebedrijven, keukenzaken en grote projecten levert Lambrechts ook aan particulieren. “Vorig jaar hebben we onze nieuwste showroom in Hasselt geopend, met een oppervlakte van 5000m² de grootste in de Benelux. In het distributiecentrum in Genk liggen 10.000 verschillende artikelen op voorraad.

Voor het beheer daarvan beschikt Lambrechts sinds vier jaar over Slim4, het voorraadbeheersysteem van Slimstock. Daarvoor moesten de optimale voorraadniveaus handmatig worden bepaald. Een erg arbeidsintensief karwei, dat dan ook lang niet altijd gebeurde. De gevolgen laten zich raden: van sommige artikelen had Lambrechts te weinig op voorraad, van andere juist te veel.

Servicegraad op 98 procent
“Nu we Slim4 gebruiken, ligt de servicegraad op 98 procent. Vroeger waren we met 93 procent al blij”, stelt Dedroog. Omdat Lambrechts een snelgroeiend bedrijf is, is de voorraad in absolute zin niet gedaald. De omloopsnelheid is wel flink gestegen. “Voordat we met Slim4 begonnen, kende 50 procent van onze artikelen een te hoge voorraad. Nu is dat nog maar 22 tot 23 procent. Op nul krijg je dat cijfer nooit, omdat je sommige slowmovers toch op voorraad wilt hebben. Denk aan service onderdelen voor cv-ketels, die worden in de zomer nauwelijks besteld.”

Met name de functionaliteit om in een vroeg stadium langzaam bewegende voorraad te traceren, kan Dedroog bekoren. Met één klik tovert Slim4 een overzicht tevoorschijn van artikelen die nauwelijks nog bewegen. “Nu we dat eerder signaleren, kunnen we actie ondernemen voordat de voorraad helemaal dood is, bijvoorbeeld door de prijzen te verlagen.” De gebruikers van Lambrechts noemen de gebruiksvriendelijkheid van Slim4 als pluspunt. “Daarnaast zorgt de grafische voorstelling van zaken voor snel inzicht”, aldus Dedroog.

Meer dan tevreden
Over de ondersteuning van Slimstock is hij meer dan tevreden. “Alle consultants hebben ruime ervaring bij bedrijven in verschillende sectoren. Ze weten waarover ze praten. Erg interessant zijn de mogelijkheden die Slimstock biedt om ervaringen met andere gebruikers uit te wisselen. Daar steek je heel veel van op.” Na de succesvolle implementatie van het centrale magazijn heeft Lambrechts besloten om Slim4 ook te gebruiken voor het beheer van de voorraden in de tien filialen.