Laatste schakel in de keten kost het meest

laatste schakel

De laatste schakel in de logistieke keten vertegenwoordigt 50 procent of meer van de totale logistieke kosten. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten in het rapport ‘Last Link, Quantifying the Cost’ van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. De adviseur werkte hiervoor met een nieuwe, samen met P3 Urban Logistics ontwikkelde tool waarmee ontwikkelaars, investeerders en gebruikers de totale kosten voor de laatste schakel in de logistieke keten voor elk type vastgoed kunnen kwantificeren.

Met de omarming van e-commerce zijn ook de verwachtingen omtrent bezorgservice en snelheid van leveren enorm toegenomen. Efficiëntie in de laatste schakel heeft een cruciale impact op levertijden en kosten, doordat de rijtijd van stedelijke distributiepunten naar afhaalpunten (de zogenoemde ‘STEM-afstand’; de afstand van en naar een afhaalpunt) verkort wordt.

Het rapport van Cushman & Wakefield schrijft de hoge kosten voor de laatste schakel in het totale logistieke proces toe aan verschillende kostenverhogende inefficiënties, zoals gebrek aan leveringsgarantie, suboptimale leveringsroutes en niet gecombineerde retouren in filegevoelige stedelijke gebieden.

Verkleinen STEM-afstand

Uit een analyse van de vier belangrijke Europese markten – Londen, Parijs, Madrid en Milaan – bleek dat het verkleinen van de STEM-afstand de totale kosten in de laatste schakel gegarandeerd verlaagt. Ondanks de hogere huren voor stedelijke distributiepunten is dit nog altijd meer kostenefficiënt dan werken vanuit distributiecentra buiten de stad.

Stedelijke logistieke hubs, vaak langs of binnen de ring van een stad, verminderen de tijd en de loonkosten van bezorgers, verlagen de brandstofkosten en optimaliseren het gebruik van het vervoer, of dit nu bestelauto’s of fietsen zijn. Een vermindering van 20 minuten reistijd in de ‘last link’ levert een gemiddelde besparing op van 2 miljoen euro per jaar. In Parijs was dit zelfs maar liefst 4 miljoen euro op jaarbasis.

Interactie met consumenten

‘Het optimaliseren van de laatste schakel in de totale logistieke keten is niet alleen vanuit het oogpunt van kostenefficiëntie van groot belang, zoals onze nieuwe tool aantoont. Juist in dit deel van de keten vindt de daadwerkelijke interactie met consumenten plaats en kan het verschil gemaakt worden’, aldus Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics bij Cushman & Wakefield.

Volgens Van Boxtel worden de hogere huren voor stedelijke distributiepunten ook zeker terugverdiend door de enorme besparingen die in dit laatste deel van de supply chain te realiseren zijn. ‘Daarnaast is de nabijheid van consumenten een steeds belangrijker criterium om het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie, net zoals het aantrekken van geschikt personeel.’

Nieuwe tool

De nieuwe tool van Cushman & Wakefield helpt investeerders en vastgoedgebruikers bij het maken van belangrijke keuzes omtrent verdere efficiëntieverbeteringen in de supply chain ten behoeve van bijvoorbeeld portefeuillebeheer en herstructurering, locatiekeuzes en optimalisatie van afleverroutes. Voor de langere termijn verwacht de adviseur dat duurzame oplossingen en technologie van groot belang zijn voor het verbeteren van de supply chain, zoals autonome voertuigtechnologie of bijvoorbeeld het gebruik van drones.