Koud!

De twee uitersten der natuur hebben één ding gemeen, heb ik sinds kort ontdekt. Wat de zonneschijn in de zomer en de strenge vorst in de winter met een mens doet, is schitterend. Eén en al stralende gezichten in het begin van februari: we hadden te maken met een na 1997 niet meer vertoonde ‘koudegolf’, wat leidde tot prachtige taferelen, van sneeuwplaatjes in het bos tot het NK marathon op de Grote Rietplas in Emmen. Ieder zo zijn meug, zou je zeggen. Is deze vrolijkheid ook terug te zien in ons vakgebied?

Binnenspiegel

Ik laat me deze keer niet verleiden om in te zoomen op de nadelige gevolgen van een koudefront voor ondernemend Nederland, of zo je wilt, logistiek Nederland. Ja, de sneeuwval van 3 februari zorgde voor een plaatsje in de file top 5. En ja, de NS en ProRail wijzen weer als vanouds naar elkaar, wanneer er geen trein meer rijdt, geen wissel meer werkt en geen conducteur weet of de gestrande reiziger nog voor 8 uur ’s avonds thuis komt om snert te eten.

Je kunt je wel afvragen wat het had betekend als oorzaak-gevolg relaties beter bekend zouden zijn, van tevoren! Dus hoeveel graden vorst hebben we nodig om één wissel te laten bevriezen? Wat is het verband ‘sneeuwhoogte’ en ‘filelengte’? En kunnen daar menselijke factoren in meegenomen worden? Of blijven we in onze binnenspiegel achteruit kijken om achteraf te concluderen dat we beter door onze vooruit hadden kunnen kijken? Of gebruiken we de lessen uit het verleden om ons beter te kunnen wapenen tegen verstoringen in de toekomst? Daar onderscheidt zich namelijk predictive analytics van standaard BI. Of moet ik zeggen BS (binnenspiegel)?

Het gebruik van predictive analytics helpt organisaties om niet alleen te begrijpen welke variabelen een rol kunnen spelen, maar ook in welke mate dat gebeurt en welke gevolgen dat kan hebben. Supply chain management is een werkveld waarin veel data in om gaat en waar – met de juiste informatiemanagementoplossing – er informatie bij elkaar gebracht kan worden om bijvoorbeeld scenario’s door te rekenen en beslissingen beter en sneller te onderbouwen.

Schaatspret

Maar zoals gezegd, we kijken vandaag door een roze, maar ook reële bril naar de beheersing van toevoerketens. Hoewel de schaatsen als warme broodjes over toonbanken gingen, zijn er geen zware tekorten geweest in het aanleverproces. Dit is in het verleden wel anders geweest. De vraag is natuurlijk: was het geluk of hebben fabrikanten een goede inschatting weten te maken van de verkoopaantallen?

De laatste optie is natuurlijk het aantrekkelijkst, maar waarschijnlijker is dat dit wordt ‘opgelost’ door extra voorraden aan te houden. Het is wel jammer dat er geen Elfstedentocht gereden kon worden. Natuurlijk omdat er voor schaatsliefhebbers geen mooier evenement te bedenken is. Maar vooral om de te respecteren manier waarop de vereniging aan touwtjes trok om de eventuele tocht voor te bereiden. Alles werd uit de kast getrokken om hetzelfde doel te bereiken. Ik had ze graag het project af zien maken. En of je nu een tocht moet ‘verkopen’ of je klanten met andere producten of diensten tevreden moet stellen, organisatietalent en afstemming maakt duidelijk het verschil. En dan zie je die vrolijke gezichten weer voor je …

Patrick van Loon is Business Solutions Manager Supply Chain Intelligence bij SAS Netherlands