Kopgroep in supply chain management dijt rap uit

Nederlandse bedrijven ontstijgen de middelmaat in supply chain management. Dat blijkt uit de zesde Nationale Supply Chain Monitor, het tweejaarlijkse onderzoek van Nyenrode Business Universiteit en adviesbureau BLMC. Op een schaal van 1 tot 5 is de volwassenheid gestegen van 3,2 naar 3,4. ‘Tien jaar geleden was de middenmoot goed genoeg. Nu wil iedereen bij de kopgroep horen.’
Een stijging van 0,2 op een vijfpuntsschaal lijkt marginaal, maar dat ziet hoogleraar Jack van der Veen van Nyenrode anders. Hij wijst op de aanhoudende groei van de volwassenheid, van 2,8 in 2017 naar 3,4 in 2024. ‘We kennen allemaal de volwassenheidsmodellen zoals die van Gartner. Die hebben een vijfpuntsschaal en laten stuk voor stuk zien dat het lastig is om voorbij het midden te komen. De meeste bedrijven halen een 2 en misschien ook nog een 3, maar het blijkt verdraaid moeilijk te zijn om hoger dan een 3 te scoren. In het model van Gartner moet je daarvoor letterlijk de bocht om.’
In het volwassenheidsmodel waarop de Nationale Supply Chain Monitor is gebaseerd, ligt het kantelpunt eveneens rond de 3. Wie zijn bestaande werkwijze professionaliseert, moet in staat zijn dat kantelpunt te halen. ‘Maar om verder te komen, moet je daadwerkelijk op een andere manier gaan werken’, legt Van der Veen uit. ‘Nu blijkt uit het onderzoek dat we ruim voorbij het kantelpunt zitten. Dat toont aan dat het Nederlandse bedrijfsleven supply chain management als managementmethode steeds breder omarmd.’
Wat die managementmethode precies inhoudt, heeft Van der Veen samen met directeur Michel van Buren van BLMC al eerder vastgelegd in het boek ‘Regisseer de keten’. In hun ogen is supply chain management veel meer dan het aansturen van de afdeling supply chain. Het is een om manier om de hele organisatie en de hele keten te verbeteren. Dan gaat het over het definiëren van een duidelijke supply chain-strategie, implementeren van afdelingsoverstijgende processen zoals Sales & Operations Planning (S&OP) en het ontwikkelen van bijbehorende mindset en gedrag.
‘Als je als bedrijf die transformatie wil maken, heb je een bewezen bedrijfskundige techniek nodig’, legt Van Buren uit. ‘De afgelopen jaren ben ik steeds vaker in gesprek geraakt met algemeen directeuren, commercieel directeuren en inkoopdirecteuren die allemaal die verandering nastreven. Dat laat zien dat de principes van supply chain management als managementmethode hun weg naar de boardroom hebben gevonden.’ … … …