Koen van Doorn stelt orde op zaken bij supply chain Blokker

Als nieuwe supply chain-directeur van Blokker stelt Koen van Doorn orde op zaken bij de bevoorradingsketen van het geplaagde retailconcern. ‘Door de voorraadbeschik-baarheid van een onderneming op orde te brengen, stijgt de omzet en kun je met veel minder voorraad de keten besturen’, meldt hij in een interview in EVO Logistiek van februari 2016.

Van Doorn verdiende zijn sporen in supply chain management bij onder meer Nestlé en C1000. Een jaar geleden maakte hij zijn opwachting bij Blokker. Hij is er verantwoordelijk voor de complete huishoudtak van Blokker, Marskramer, Big Bazar en Blokker België. Van Doorn is de eerste formele supply chain-directeur van het concern. ‘Mijn voorganger was adjunct-directeur logistiek. Dat woord adjunct zegt al genoeg. Dan hoor je er dus net niet bij’, aldus Van Doorn. Veel bedrijven zien logistiek nog altijd als een kostenpost, meent hij. ‘Daar waar de foodsector het spelletje genaamd supply chain management al jaren heel goed beheerst, staat het in veel andere sectoren nog altijd in de kinderschoenen.’

Slim inkopen steeds urgenter

Ook bij Blokker liet het managen van de supply chain te wensen over. ‘Tot enkele jaren geleden boekte Blokker jaarlijks winst. Dus ach, waarom sturen op logistiek? Meneer Blokker stuurde zijn inkopers op pad met de boodschap dat ze altijd genoeg moesten inkopen. Dus wat deden die jongens? Die reisden af naar China en kochten containers vol met producten. Marges waren toen ook nog relatief hoog, dus als je bleef zitten met spullen, gooide je ze weg. De winst was al binnen. In de huidige realiteit komt Blokker daar niet meer mee weg. Het wordt steeds urgenter om slim in te kopen.’

Toen Van Doorn destijds begon bij C1000 had hij te maken met betalingstermijnen van hooguit dertig dagen en was het voorraadbeheer niet goed op orde. Zo ontstond er een gat. Er moesten voorraden betaald worden die nog niet eens verkocht waren. ‘Door de betalingstermijn op te schroeven en zaken beter te regelen, draai je dat om. Ziehier het verschil tussen winst of verlies’, meldt Van Doorn. ‘Door de voorraad veel beter te managen, komt er feitelijk geld vrij. Geld dat we vervolgens kunnen investeren in nieuwe winkels, IT en mensen. Op die manier sla je in een keer een enorme slag, met dank aan efficiënt en weldoordacht supply chain management.’

Nieuw distributiecentrum

Vorig jaar nam Blokker in Gouda een nieuw distributiecentrum in gebruik om de groeiende stroom onlinebestellingen sneller te kunnen verwerken. In maart wordt dit dc uitgebreid tot een totaaloppervlak van 37.000 vierkante meter. Het oude e-dc in Houten kon de toegenomen onlinevraag niet langer aan. Bovendien liep het bedrijf daar tegen de grenzen van het uitbesteden aan, vertelt Van Doorn. In de nieuwe opzet haalt Blokker alle activiteiten terug. ‘Zo behouden wij de controle over ontwikkelingen en kosten. Dat is de kern van ons beleid. Blokker is de eerste grote omnichannel-retailer die dit doet. Hierdoor zijn wij flexibeler en bieden we de klant meer service.’