Kleinere footprint biedt AGV meer inzetopties

AGV

De pandemie heeft de vraag naar automatisering van warehouses flink aangezwengeld. Jungheinrich speelt daarop in met de introductie van een nieuw automatisch geleid voertuig (AGV). Deze EKS 215a kan lasten van 700 kilogram tot een hoogte van maar liefst 6 meter wegzetten.  

De nieuwe AGV markeert een trendbreuk in het innovatiebeleid van Jungheinrich. De Duitse magazijninrichter levert al jaren autonoom rijdende voertuigen, maar gebruikte tot nu toe altijd een bestaande magazijntruck als basis. Door die te voorzien van navigatietechnologie en veiligheidssensoren kon deze truck onbemand zijn weg vinden door het warehouse en pallets naar de juiste locatie transporteren.

De EKS 215a is de eerste AGV in het productportfolio die op een speciaal ontwikkeld AGV-chassis is gebouwd. Hiermee speelt Jungheinrich in op de vraag van klanten die behoefte hadden aan een compactere machine. Door de lengte met 131 millimeter en de breedte met 85 millimeter te reduceren, neemt de nieuwe AGV 10 procent minder ruimte in dan zijn voorganger. Daardoor kan de machine ook in krappe ruimtes beter uit de voeten en is de inzetbaarheid vergroot.

Virtuele footprint

Wat de AGV zo compact maakt, is onder meer de lithiumbatterij. Die is een stuk kleiner dan een traditionele loodzuurbatterij en kan volledig in het ontwerp worden weggewerkt. Daarnaast zijn de veiligheidssensoren nu in de hoeken onder de vloerplaat gemonteerd in plaats van aan de voor- en achterzijde. Dat maakt de machine niet alleen korter, maar voorkomt ook schade aan de voorheen uitstekende sensoren.

Behalve de fysieke footprint is ook de virtuele footprint verkleind. Die bestaat uit twee virtuele velden rondom de truck, die worden bewaakt door de veiligheidssensoren onder de vloerplaat. Het grootste veld is het waarschuwingsveld; als een persoon dit veld betreedt, past de AGV zijn rijsnelheid aan. Als de persoon nog dichterbij komt en het veiligheidsveld betreedt, stopt de machine. Hoe groot die velden zijn, hangt af van de toepassing, lay-out, snelheid en stuurhoek.