Kleding en schoenen stijgen in 2016 flink in prijs

Kleding en schoenen worden het komend jaar aanzienlijk duurder. Prijsstijgingen van 5 tot 10 procent behoren tot de mogelijkheden, voorspelt het economisch bureau van ABN-Amro.

 Hoe groot de prijsstijging zal zijn, is lastig te voorspellen, zegt sectoreconoom Retail Sonny Duijn van ABN-Amro. ‘Het is een serieuze prijsstijging. Iets van vijftig euro zal niet ineens honderd euro kosten. Maar een middagje winkelen gaat wel duidelijk duurder worden.’

De prijsstijging is het gevolg van de ten opzichte van de euro duurder geworden dollar. Winkeliers hebben hierdoor hogere kosten bij het inkopen van hun producten en zien zich genoodzaakt dit door te berekenen aan de consument.

ABN-Amro verwacht dat de dollar in het laatste kwartaal van 2015 nog verder in waarde zal stijgen ten opzichte van de euro. De bank gaat er daarmee vanuit dat de dollar eind dit jaar nog pariteit met de euro bereikt. Daarnaast is de import duurder geworden door gestegen loonkosten in de landen waar de producten worden geproduceerd.

Prijsstijging slikken

ABN-Amro verwacht dat klanten wel geneigd zijn de prijsstijging te slikken. ‘Het sentiment hangt samen met de statistieken en verwachtingen voor de economie’, aldus Duijn. De bank gaat ervan uit dat de economie in 2016 met 2,5 procent groeit en dat de consumptie door particulieren zal stijgen met 1,9 procent.

De verwachting is volgens de econoom niet alleen gestoeld op statistieken. ‘Dit sentiment leeft ook in de branche. Als je de historie erop naslaat, gaan prijsstijgingen niet altijd ten koste van de volumes. Nu de particuliere consumptie en de economische groei toenemen, is de kans aanzienlijk groter dat de consument de prijsstijgingen accepteert’, meent Duijn.

Dunne winstmarges

Detaillisten kúnnen bovendien ook niet veel anders dan de prijs verhogen, stelt ABN-Amro, omdat zij de afgelopen jaren hard zijn geraakt door de crisis en de toegenomen concurrentie. Het bedrijfsresultaat van de detaillisten daalde van 2010 tot en met 2013 met 70 procent. De winstmarges zijn behoorlijk dun geworden.

Overigens verwacht Duijn dat in navolging van de reguliere winkels ook de webwinkels hun prijzen volgend jaar zullen gaan verhogen. ‘Maar de dynamiek is daar anders, de focus is meer op volumes. Of het in dezelfde mate is, valt nog niet te zeggen’, aldus de sectoreconoom.