Klantbescherming botst met value chain-gedachte

innovatie

Deze week is het allereerste Europese value chain summit van Oracle in Keulen. Ik had er graag bij willen zijn, maar de aanwezige klanten zouden volgens Oracle niet akkoord zijn met de aanwezigheid van media. Ik kan het niet helpen me af te vragen: Zijn het de klanten die mijn aanwezigheid niet op prijs stellen? Of is het Oracle die niet wil dat ik met hun klanten in contact kom? Belooft een softwareleverancier meer dan dat het kan waarmaken?

 

 

Als redactie krijgen wij altijd veel uitnodigingen voor evenementen. Daar zijn we blij mee. Niet omdat deze evenementen –  in tegenstelling tot wat veel mensen denken – de aanleiding zijn om hiervan een ‘verslagje’ in Supply Chain Magazine te schrijven. Supply Chain Magazine is toch wel even iets meer dan een doorschuifluik van commerciële partijen. We beschouwen onszelf als trendwatchers, niet als journalisten.

Persmuskieten

De redactie bezoekt evenementen in eerste instantie om goed op de hoogte te blijven van wat er in de markt gebeurt. Het is van tevoren niet altijd gezegd wat je uit een evenement kunt halen. Natuurlijk is het altijd leuk als je een interessante case op het spoor komt, maar we schuiven primair onze voelsprieten uit en luisteren naar wat er speelt bij de verschillende belanghebbenden in de keten. Dit levert een belangrijke bijdrage aan onze beeldvorming van de onderwerpen die we in ons magazine en in onze beide LinkedIn-groepen moeten adresseren.

Ons Nederlandstalig LinkedIn-netwerk telt bijna 7.500 leden, ons internationale netwerk meer dan 19.500. Geheid dat hier iemand tussenzit, die al een oplossing heeft gevonden voor een probleem waar een ander mee kampt. Supply Chain Magazine neemt hier een rol om deze personen met elkaar te verbinden. Dus nee, wij zitten niet als een stelletje persmuskieten bij een presentatie om uitspraken te ontlokken van deze of gene. Wij leveren daadwerkelijk toegevoegde waarde.

Sceptisch

Jammer genoeg lukte het me niet om dit aan Oracle uit te leggen. Ik had net een hotel in Keulen geboekt toen ik erachter kwam dat mijn aanmelding nog niet was bevestigd. Kort nadat ik wat mailtjes had verstuurd, werd ik gebeld door het PR-bureau van Oracle. Het Oracle Value Chain Summit stond niet open voor pers.

Nadat ik mijn teleurstelling had laten blijken, ging de PR-dame kijken of ze alsnog iets voor me kon doen. Ik gaf aan dat ik bereid was me vooraf te identificeren en afspraken te willen maken over het wel of niet publiceren naar aanleiding van de presentaties. Niet veel later kreeg ik echter wederom de mededeling dat sommige klanten wat sceptisch tegenover de aanwezigheid van pers stonden maar dat Oracle zou ze over de streep proberen te trekken. Eerlijk gezegd geloofde ik er niets van.

Ik herinner me namelijk vanuit het verleden dat bij grote conferenties zoals Oracle Open World in San Francisco, de pers altijd ver verwijderd zit van de plek waar het echt gebeurt. Ook heb ik meegemaakt dat er medewerkers staan om de pers langs de juiste looppaden te leiden, opdat er maar niet een journalist per ongeluk een keer rechtsaf slaat en te dicht in de buurt van de klanten komt.

Wantrouwen

Afijn, zoals ik al vermoedde, kreeg ik nul op mijn rekest. Oracle bleef maar volhouden dat het de klanten waren die het niet wilden. Ik begrijp er oprecht niets van. Een supply chain professional van een beetje niveau realiseert zich heus dat er pers aanwezig kan zijn en weet prima wat hij wel of niet mag zeggen tegen de buitenwereld. Bovendien kunnen supply chain managers ‘off the record’ ook heel veel aan ons kwijt. En dat gebeurt ook regelmatig, omdat ze- in ieder geval de Nederlandse supply chain directors – weten dat wij ook anoniem trends signaleren en we mensen aan elkaar koppelen. Dat is immers de value chain van onze business.

Dus wat maakt dat Oracle het nodig acht zijn klanten te moeten beschermen tegen de media? Hebben (internationale) journalisten soms zo’n slechte reputatie om alles maar op te willen schrijven wat ze horen? Zijn internationale supply chain managers wantrouwender richting de media? Of is het Oracle die bang is voor wat klanten te melden hebben? Wie het weet mag het zeggen.