Klaas Puul koelt liever garnalen dan lucht

[Partnercontent]

Visgroothandel Klaas Puul was in 2009 toe aan een nieuw en groter vriesmagazijn in Edam. Een goede vullingsgraad, inzicht in de voorraad en doelmatig werken waren de uitgangspunten. Het magazijn werd gebouwd; Ctac kreeg de taak om de efficiëntie van het magazijn verder op te voeren. “Na de calculaties van de stellingenleverancier hebben we er nog 25 á 30 procent extra capaciteit in gekregen”, zegt directeur Jaap van Neerven van Ctac Warehouse Optimization Services.

“In een vrieshuis moet iedere vierkante centimeter benut worden”
Jaap van Neerven, directeur van Ctac Warehouse Optimization Services

Wat Ctac vooral heeft gedaan is ‘alle lucht uit de stellingen halen’, legt hij uit. “De lucht boven de pallet is een verliespost.” De energierekening van een vrieshuis is immers hoog. De verrijdbare stellingen bij Puul moesten ook zo weinig mogelijk verplaatst worden, want die bewegingen kosten tijd. Na een eerste rondje door het pakhuis heeft Van Neerven vaak al een idee van de optimalisatiemogelijkheden. Vervolgens komt het aan op het rekening houden met de dynamiek waarmee ieder magazijn te maken heeft: welk product heb je wanneer nodig en hoe vaak? Klaas Puul verkoopt bijvoorbeeld in december veel garnalen.

Een warehousemanagementsysteem (WMS) is voor optimaal gebruik van het magazijn erg belangrijk. “Dat zorgt ervoor dat de processen die je bedenkt ook worden afgedwongen.” Het SAP WMS regelt voor elke pallet de juiste plek – er zijn er 4100 – met een minimum aan overbodige bewegingen en rekening houdend met de planning. Het magazijnpersoneel voert alleen de verplaatsingsacties uit.

Het configureren van de software is een belangrijk onderdeel van de inrichting. “Een standaard WMS zegt alleen maar of ergens een pallet staat of niet, maar niet hoe goed die is gevuld.” Het kunnen vastleggen van de hoogte van pallets met een precisie van 5 centimeter is nodig om een hoge vullingsgraad te kunnen halen. Dergelijk ‘fijnmazig denken’ zorgt ervoor dat in een vak van 1,10 meter een pallet komt te staan van 1,00 meter hoog. “Maar de grootste winst zit bij Puul in de strakke afstelling van de grote groep pallets met standaardmaten, want daar zit het volume.”

Voor een doorsnee magazijn is een vullingsgraad van 93 procent zoals bij Klaas Puul volgens Van Neerven niet aan te raden: te vol. Maar bij Puul, waar goederen zo lang mogelijk in vriescondities moeten blijven, is dat opgelost met een ‘staging’-zone van stellingen waar in- en uitgaande producten worden geparkeerd. Dat geeft het WMS de mogelijkheid het aantal stellingen vervoersbewegingen te minimaliseren. “Dan zet de vorkheftruckchauffeur bijvoorbeeld pas iets weg in een gang als hij er ook iets moet pakken.” Het leeg rijden is daarmee gereduceerd van 50 % tot minder dan 10 %.

“Wij zijn als logistieke specialisten altijd op zoek naar meerwaarde voor onze klanten. En de doelstellingen van onze klanten zijn onze uitdagingen. Die maken wij graag waar, of het nu gaat om ruimte, tijd, kwaliteit, milieu of efficiency.”