Kijk eens naar de luchtverkeersleiding

Logistieke processen en ketens zijn onderhevig aan externe factoren en worden vaak geanalyseerd door alleen naar het verleden te kijken. Waarom is het verleden eigenlijk zo belangrijk in logistieke procesanalyses? Is het omdat we het Engelse werkwoord ‘to control’ hier interpreteren als ‘controleren’? Willen we eruit leren wat we in de toekomst anders zouden moeten doen en weten we dan hoe die toekomst eruit gaat zien? Ik wil graag een ‘logistieke controletoren’ die werkt als een echte ‘flight traffic control tower’, waar ‘to control’ gelijk staat aan ‘beheersen’.

Een verkeerstoren op een luchthaven is een gestroomlijnde onderneming, met bekwame luchtverkeersleiders die de huidige situatie in het luchtruim bekijken en anticiperen op wat er (mogelijk) gaat gebeuren. Waar kijkt een luchtverkeersleider naar? Niet naar het verleden… Waar een vliegtuig is opgestegen en waar en op welke hoogte het ding op een bepaald moment in tijd in het verleden hing, interesseert hem maar weinig. Wat hem heftig interesseert, is waar en op welke hoogte het vliegtuig nu is en waar het naar toe gaat en dat wil hij ook van de andere vliegtuigen weten die in zijn controlegebied rondvliegen. Daarnaast houdt hij de weersverwachtingen voor de eerstvolgende uren goed in de gaten. Met die informatie kan een luchtverkeersleider de situatie inschatten, de juiste beslissingen nemen en de piloten vluchtinstructies geven.

Het op basis van de huidige situatie en de mogelijke toekomstige scenario’s vaststellen wat er gaat gebeuren, noemen we ‘predictive analysis’ of voorspellende analyse. Essentieel om het luchtverkeer veilig te houden.

Laat ons dit concept nu vertalen naar een ‘logistieke controletoren’. Dan vervangen we ‘vliegtuigen’ door ‘orders’ (zoals productieorders, transportorders en klantorders) en ‘problemen vermijden’ door ‘op tijd leveren’. Ook hier is het van belang om niet alleen maar over je schouder te kijken. Je ziet dan de aankomende risico’s niet terwijl je gewoon op hetzelfde pad doordendert. Als je echter per order kunt nagaan of die mogelijk een probleem voor de rest van je keten vormt, dan kun je effectieve bijstuuracties voorstellen en uitvoeren om de rest van je keten veilig te stellen. Een logistieke controletoren zonder voorspellende analyse beheerst je logistieke processen niet… Dus waarom zou je zo’n ding willen bouwen?

Jacques Adriaansen, medeoprichter Every Angle en director Every Angle Academy

 

Deze column is voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 1 – februari 2015