Niet kiezen, is verliezen

Met z’n allen zijn we echt met duizend-en-één dingen tegelijk bezig. Bedrijven zitten vaak in tientallen projecten, hebben veel te veel product/marktcombinaties, besteden uit (maar soms ook een deel weer niet), willen goedkoper werken en tegelijk innoveren, willen groeien met beperkte investeringen, et cetera. We weten allemaal dat je niet overal de beste in kunt zijn en dat de beste ook niet altijd wint, maar waarom is het maken van bewuste, strategische keuzes voor veel bedrijven dan zo lastig?

Efficiënt of innovatief

Het aantal onderwerpen dat vandaag de dag hoog op de supply chain-agenda staat is enorm. We moeten aan van alles en nog wat tijd besteden – en het liefst nog vandaag. Als je niet bewust kiest, ga je naar mijn mening uiteindelijk verliezen. Voor de supply chain stuck-in-the-middle is vandaag de dag geen plaats meer. De voorbeelden kennen we allemaal. Een cruciale keuze is of je als bedrijf gaat voor efficiency of voor innovatie.

Bedrijven die gericht zijn op efficiency hebben een hekel aan onzekerheid, werken met standaarden, hebben een operationele focus, doen graag veel van hetzelfde en zijn dol op planningen. Bedrijven die vooral innovatief willen zijn, zien onzekerheden als een kans, hebben een strategische focus, zijn creatief, zoeken naar iets disruptiefs en hebben het liefst zoveel mogelijk variatie.

Efficiency en innovatie staan zo goed als haaks op elkaar. Toch zie ik bij veel bedrijven dat zij alle ballen op de combinatie zetten: efficiënt innoveren. Veranderen mag dan, maar het liefst in grote stappen en het mag niets kosten. Tja, dat kan natuurlijk niet, want anders had iedereen het al wel gedaan. De balans ontbreekt, maar kiezen voor óf efficiënt óf innovatief is lastig, zeker ook omdat de bedrijfshistorie hierin een rol speelt en het gevoel heerst dat (nieuwe) klanten ook beiden verlangen.

Symptomen

Ik zie het vooral bij (grotere) MKB Plus-bedrijven. Je schiet met hagel op een olifant: altijd raak, nooit prijs. Mensen zijn druk, afspraken worden om de haverklap verzet of zelfs geannuleerd,  projecten lopen uit en bijna de helft van je tijd ben je bezig met brandjes blussen. Ik denk dan maar zo: ‘Heb je het druk, of doe je druk?’ Het is het gevolg van geen keuzes maken en misschien een beetje interessantdoenerij.

Bewuste keuzes maken, leidt tot rust. Bovendien schept het duidelijkheid over hetgeen je als bedrijf wel en niet (meer) doet. Dit is niet altijd leuk, maar wel helder. Van marktcombinaties waar geld bij moet, neem je afscheid. Klanten die altijd veel te laat (of zelfs niet) betalen, bedank je voor de samenwerking, processen die onbetrouwbaar zijn, verbeter je structureel en medewerkers die er altijd de kantjes vanaf lopen, nodig je uit voor een kop koffie. Kortom: bestrijd niet steeds symptomen, maar pak problemen bij de bron aan. Geen rocket science, maar vaak toch best een lastige keuze.

Risicomijdend

Ondernemen of besturen is: bewuste keuzes maken en afgewogen risico’s nemen. Soms win je en soms verlies je. Bedrijven lijken steeds vaker vooraf risico’s zo veel mogelijk te willen vermijden. Ze maken dan wel een keuze en deze lijkt rationeel gezien de juiste, maar diep in de buik is er toch nog een behoorlijk gevoel van onzekerheid. Op zich logisch, want door keuzes te maken, sluit je ook zaken uit en garantie op succes is er vaak niet. Ze zijn als de dood dat achteraf blijkt dat ze veel geld hebben uitgegeven aan iets dat uiteindelijk niets heeft opgeleverd.

Volkomen begrijpelijk, want hoe vaak verdwijnt een mooi glanzend adviesrapport niet in de bureaulade? Bedrijven kiezen ook vaak in de verkeerde volgorde om de bedrijfsvoering te verbeteren, want dan lijkt het risico (zeker voor de korte termijn) lager. Een nieuw ICT-systeem kan problemen oplossen, maar als het niet past in de bedrijfsstrategie, verkeerde stuurvariabelen levert of onvoldoende aansluit bij de bedrijfsprocessen, dan wordt het risico op termijn alleen maar groter.

Oplossing

De oplossing is eigenlijk simpel. Je kunt een roadmap opstellen voor het succesvol implementeren van supply chain management. Elke stap vraagt om het maken van bewuste keuzes. Breng focus aan in hetgeen je wel of niet doet. Schiet met scherp in plaats van met hagel. Bewuste keuzes zijn vaak ook achteraf gezien de juiste keuzes. Nee zeggen is voor veel mensen moeilijk, want we doen het liefst leuke dingen en helpen anderen over het algemeen graag. Maar doordat je niet altijd overal de beste in kunt zijn, moet je kiezen, anders verlies je.

Edward Heijnen, zelfstandig interim professional supply chain-procesverbeteringen

Hoe maakt jouw bedrijf bewust keuzes? Reageer gerust via e.heijnen@supplychaininsight.nl