Kennis: een exportproduct?

Tijdens mijn vakantie in Spanje keek ik met gepaste ‘Hollandse trots’ toe hoe een groepje Britten, in plaats van het lokale Spaanse bier, flesjes Heineken bestelde aan de bar. Waar ter wereld je ook bent, je komt bijna overal Nederlandse producten tegen. Met wat reisverpakkingen van Rituals in je koffer ga je aan boord van een KLM-vlucht. In je hotelkamer hangt een Philips-tv en op het ontbijtbuffet in je hotel ontdek je Gouda-kaas. Stuk voor stuk succesvolle Nederlandse exportproducten die je op de een of andere manier een gevoel van thuiskomen geven wanneer je je in het buitenland bevindt.

Wat mij betreft gaat succesvolle export echter niet alleen om bedrijven en hun merken en producten. Het gaat vooral ook om mensen. Mensen die uit hun comfortzone stappen en naar het buitenland gaan om nieuwe culturen te ontdekken en hun horizon te verbreden. In mijn dagelijks werk zie ik steeds vaker cv’s voorbij komen waarin niet alleen studies en banen worden vermeld, maar ook reiservaringen. De starters van nu gaan niet kamperen in Zuid-Frankrijk; steeds meer jongelui gaan backpacken op plekken waar zelfs KLM niet eens heen vliegt.

Met het oog op globalisering trekt dit type cv mij enorm aan. Mijn ervaring is dat mensen met reislust er vaak voor open staan om ook voor hun werk gedurende een langere tijd naar het buitenland te gaan. Zulke types heb je hard nodig wanneer je als bedrijf succesvol de grens over wilt. Niet alleen wanneer je producten wilt verkopen, maar juist ook bij de export van kennis.

Vanuit dit oogpunt vliegen onze young professionals de hele wereld over. Ze worden op ons hoofdkantoor in Nederland opgeleid, waarna ze de mogelijkheid krijgen op buitenlands avontuur te gaan. Of het nou voor een driedaagse workshop in Santiago is of voor een interimopdracht van zes maanden in Houston; mijn collega’s, onze klanten én ons bedrijf worden er allemaal beter van.

De export van kennis is zeker niet altijd makkelijk. Voor producten heb je octrooien en merken, maar hoe zorg je ervoor dat je kennis niet lost in translation raakt of simpelweg wordt gekopieerd? Het staat voorop dat je de mensen die je naar het buitenland stuurt inhoudelijke bagage mee moet geven. Toch maak ik me daarover niet zo’n zorgen. Zelfs van de aardbevingen, orkanen en culture shocks waar ze mee te maken krijgen, kijkt de nieuwe generatie nauwelijks op.

Met een internationale visie en onbevangen blik maakt de backpacker van nu de export van kennis in de toekomst een stuk makkelijker.

Michel Winter, Business Manager Slimstock Nederland