Kansen in de opkomende markt Turkije

Steeds meer bedrijven zien kansen in Turkije, niet alleen als opkomende markt, maar ook als supply chain hub voor Oost-Europa, het Midden Oosten en Afrika. Onlangs opende Unilever een nieuwe ijsfabriek in Konya, Turkije, om duurzame groei in Turkije, het Midden-Oosten en Afrika te stimuleren. ‘Turkije is een belangrijke groeimarkt voor Unilever’, zei Pier Luigi Sigismondi, Unilever Chief Supply Chain Officer in het persbericht. ‘We openden er onze eerste fabriek in 1952. Vandaag de dag is Konya onze achtste fabriek in het land.’

Momenteel groeit de Turkse economie hard en dat zal naar verwachting nog even aanhouden. Het OECD verwacht dat Turkije tegen 2017 het derde snelst groeiende land ter wereld is. Volgens Goldman Sachs zal Turkije tegen 2050 de negende economie van de wereld en de derde economie van Europa zijn. Turkije wordt steeds vaker toegevoegd in het rijtje de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China). Het behoort tot de landen die het belangrijkste doelwit vormen voor logistieke investeringen en tot de makkelijkste markten om in te investeren naast de BRIC. Lange tijd was dit niet geval, maar vanaf het moment dat Turkije in 2005 officieel aan de toetredingsonderhandelingen met de EU begon, groeide het vertrouwen in Turkije als investeringsland.

Recentelijk maakte Unilever bekend zijn ijsfabriek van Unilever wereldwijd in Turkije te openen. Daar worden ijsjes van de merken Cornetto, Max en Twister geproduceerd die ook bedoeld zijn voor export naar het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De fabriek moet Unilevers eerste ijsfabriek worden met LEED-milieucertificering. ‘We blijven investeren in de groei van het Turkse en regionale bedrijfsleven. Deze nieuwe fabriek is een bewijs van onze inzet om duurzame groei te stimuleren’, aldus Sigismondi.

Snelgroeiende middenklasse

De Britse drankenproducent Diageo ging al eerder naar Turkije. In 2011 nam de het bedrijf de Turkse drankenproducent Mey Içki over. Diageo is bekend van het biermerk Guinness, het wodkamerk Smirnoff, het likeurmerk Baileys en het whiskymerk Johnnie Walker. Mey Içki produceert raki – een zwaar alcoholhoudende anijsdrank die lijkt op Franse pastis, Italiaanse Sambuco en Griekse ouzo.

Aanleiding voor de overname destijds was dat Diageo expansie zocht op markten waar alcoholhoudende dranken nog een groeimarkt zijn – China, Vietnam, Rusland, Turkije. Een snelgroeiende middenklasse waagt er zich aan cocktails en sterke drank. Op de Europese markt kampte Diageo juist met een teruglopende afzet.

International Supply Chain Summit Istanbul op 26 september 2013

Op 25 en 26 september organiseren een aantal Nederlandse spelers (Slimstock, Supply Chain Movement, MP Objects, DSV en The Fresh Connection) een internationale conferentie in Istanbul voor supply chain of logistieke professionals die interesse hebben in Turkije als groeimarkt of supply chain hub. Ivanka Janssen, supply chain director van Diageo, geeft hier een presentatie. Daarnaast spreken ook Marcel van Rossum, Senior Director EMEA bij Johnson & Johnson, en Heiko Schaefer, VP Fashion Operations bij Adidas.

Meer informatie: http://iscsi2013.com/