Jumbo zet in op honderd afhaalpunten

Supermarktketen Jumbo wil binnen enkele maanden honderd afhaalpunten hebben. Iedere week gaat de supermarktketen drie tot vijf nieuwe pick-up points openen voor online bestelde boodschappen. Daarnaast heeft Jumbo ook plannen voor thuisbezorging, meldt het FD van 1 april 2015. Opmerkelijk, omdat geen enkele Nederlandse supermarktketen daar al geld mee verdient.

‘De business case voor e-commerce in food rekent lastig’, bekent financieel directeur Ton van Veen van Jumbo in Het Financieele Dagblad. ‘Dat geldt zowel voor pick-up points als voor thuisbezorgen.’ Jumbo, dat de afgelopen jaren hard groeide door de overname van winkels van Super de Boer en C1000, wil de honderd afhaalpunten nog deze zomer gerealiseerd hebben.

De supermarktketen zegt niet anders te kunnen. ‘Als wij het niet doen, kan dat omzet kosten doordat klanten hun heil elders zoeken’, zegt Van Veen. ‘Doe je het wel, dan houd je die omzet zelf of kun je zelfs omzet naar je toe halen. Wij zijn enthousiast over e-commerce en zien de omzetten van afhaalpunten nog elke week stijgen.’

De online bestelde boodschappen komen van een verzamelpunt aan de rand van Den Bosch; een complete supermarkt, maar dan zónder klanten. Hier worden de bestellingen bij elkaar gezocht die klanten komen ophalen bij de huidige 33 afhaalpunten van Jumbo. Naarmate het aantal afhaalpunten groeit, zal ook het aantal verzamelpunten toenemen.

De Jumbo-formule telt inmiddels 526 vestigingen en zal doorgroeien naar 580 stuks eind 2015. Na vijf jaar extreme groei kondigt Van Veen een periode van consolidatie in het bedrijf aan. ‘We zijn toe aan een fase waarbij we de voordelen halen uit onze grotere schaal. Daar zullen we 2015 en waarschijnlijk ook 2016 voor nodig hebben.’