Octo: supply chain tracking van Octoboxen

Juice-Pack

De Rotterdamse producent Octo is live gegaan met Star Flow. Dit supply chain collaboration-portaal van Yellowstar is ontwikkeld voor order-, contract- en assetmanagement. Het portaal geeft de klanten van Octo de mogelijkheid om assets, zoals de Octobox, door de keten heen te volgen. Ook ondersteunt Star Flow bij het beheren en managen van warehouse en voorraadproces.

Octo is een jong, innovatief en hard groeiend bedrijf dat zich richt op handling en control van ecovriendelijke verpakkingsmaterialen die bedrijven gebruiken voor de opslag en het transport van bulkgoederen. De onderneming produceert in een eigen fabriek in Engeland ook de Octobox, een achthoekige container van plywood en polypropylene. Klanten van Octo zijn wereldwijd actief.

Behalve ontwikkelaar van de box is Octo ook poolbeheerder. Per container verscheept het bedrijf regelmatig zeshonderd Octoboxen tegelijk naar bijvoorbeeld Latijns-Amerika. Onder meer grote sapproducenten vullen de Octoboxen daar ter plekke, om ze vervolgens per schip weer terug naar Europa te sturen. De opgeslagen sappen gaan óf eerst naar een diepvriesopslaglocatie óf direct naar een producent die de sappen verwerkt. Met het portaal van Star Flow helpt Octo nu alle betrokken partijen aan meer inzicht in de keten.

Assetmanagement

‘Juist omdat we zo hard groeien, liepen we ook redelijk snel aan tegen een uitdaging op het gebied van assetmanagement. Softwarematige ondersteuning werd noodzakelijk’, vertelt Michelle Marsé, General Manager bij de onderneming. De kans dat Octo de assets in de toekomst ook voor andere producten wil inzetten, is daarbij groot. Dit zette nog meer druk op het vinden van een passende IT-oplossing. Die werd gevonden met Star Flow, waardoor zowel Octo als klanten van het bedrijf nu een veel beter zicht hebben op de locatie, handling en bewegingen van de Octoboxen in de keten.

Een ander groot voordeel van de implementatie is te vinden op het gebied van contractmanagement. Marsé: ‘Op deze manier kunnen we goed in de gaten houden hoe de ‘contract completion’ verloopt. Maar ook hoeveel orders een contract bevat, wat de gemiddelde omloopsnelheid is en de tijd tussen het versturen van de Octobox aan een klant tot aan het moment van inslag in ons warehouse. Daarnaast hebben we nu inzicht in de levensduur van al onze assets en is de tijd per order aanzienlijk gereduceerd doordat we documenten automatisch kunnen genereren.’

Tijdsdruk

Inmiddels geeft Star Flow de klant het gewenste inzicht in de bewegingen in het warehouse in de regio Rotterdam en tijdens de reis die de Octobox maakt. Aan dit inzicht ging wel een spannend implementatietraject vooraf. De spanning was vooral het gevolg van de tijdsdruk. In twee maanden was de oplossing live. ‘We hebben standaardmodules van het sociale portaal geïmplementeerd die door Yellowstar zijn aangepast aan onze processen. Yellowstar was de enige leverancier die deze oplossing helemaal aan onze wensen kon aanpassen.’

Een wens die nog wel leeft bij de klant is de toepassing van RFID. Marsé: ‘Nu gebruiken we barcodescanning, maar IoT-tracking technisch werkend krijgen, zou de keten nog efficiënter maken.’ Voor de toekomst is het streven dan ook om de data waarover Juice-Pack nu beschikt te delen met de hele keten van de klant, zodat die de portal kan gebruiken om shipment-informatie door te geven en orders te managen. ‘Hiermee ontstaat er nog meer transparantie op het gebied van de assets in de supply chain’, aldus Marsé.