Jorg Mulder: ‘Bier en boeken zijn vergelijkbaar’

Van: logistiek manager bij Bavaria
Naar: directeur operations bij Van Dijk Educatie
Per: 1 februari 2010
Geplaatst via: BLMC Executive Search, www.blmc.nl
Opleiding: Technische Bedrijfskunde, TU Eindhoven, afgestudeerd in inkoopmanagement
Eerdere banen: productmanager bij Hunter Douglas, manager inkoop en planning bij Neways en manager inkoop en logistiek bij NRE.

 

Waarom heeft u deze overstap gemaakt?
‘Deze overstap houdt voor mij een positieverbetering in. Ik ambieerde al langere tijd een directiefunctie, omdat zo’n functie de mogelijkheid biedt om mede sturing te geven aan het bedrijf.  Bovendien ben ik bij Van Dijk verantwoordelijk voor zowel inkoop als logistiek, en ik vind het met name ook erg leuk dat ik nu de inkoop weer kan oppakken, vooral in die combinatie met logistiek. ’

Wat maakt de combinatie van inkoop en logistiek zo interessant?
‘Dat zit ‘m in de keten. Het spel begint vaak bij inkoop. Daarbij is prijs natuurlijk belangrijk, maar zeker ook het maken van goede logistieke afspraken.  Bij het selecteren van een leverancier is het zaak om goede ‘service level agreements’ (SLA’s) op te zetten, zodat je optimaal met die leverancier kunt samenwerken. Dat gaat gemakkelijker als je dat in één hand hebt. ‘

Is de overstap van bier naar boeken niet groot?
‘Ach, of je nu een pallet bier of een pallet boeken door de keten haalt, daarin zit niet zoveel verschil. Sterker nog, er zijn duidelijke overeenkomsten. Zowel Bavaria als Van Dijk zijn seizoensbedrijven. Bij Bavaria liep het seizoen van mei tot en met september, bij Van Dijk ook zo ongeveer. Als de scholen in de zomer stoppen, komen alle boeken van de boekenlijsten die gehanteerd worden in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs weer terug, en als de scholen beginnen moeten we de boekenpakketten weer aanleveren.  Wat de operatie bij Van Dijk wel extra complex maakt, is het aantal SKU’s. Hier hebben we wel tienduizend verschillende artikelen, bij Bavaria slechts zo’n tweehonderd.’

Ga je met een goed gevoel weg bij Bavaria?
‘Zeker. Ik heb er bijna vier jaar gewerkt, en het is een fantastisch bedrijf. Als manager heb ik de ruimte gekregen om de logistieke afdeling verder te ontwikkelen. We hebben processen duidelijker gemaakt, verantwoordelijkheden duidelijker gesteld. Ik heb een transportafdeling opgezet en meegeholpen bij het opzetten van een customer service afdeling. Daarnaast hebben we een structuur voor supply chain management opgezet.  In een kleine vier jaar tijd hebben we de logistieke organisatie zo ingericht dat Bavaria nu de stap naar supply chain management kan maken.’

Welke uitdagingen liggen er bij Van Dijk op je te wachten?
‘Mijn eerste prioriteit is om de organisatie voor te bereiden op de zomerpiek. Tijdens zo’n piek zie je vanzelf waar het goed gaat en waar het piept en kraakt.  Daar kunnen we dan na de zomer mee aan de slag.’