Jeroen Sas: ‘Signaleren in plaats van reageren’

Jeroen Sas

Jeroen Sas (39) is de nieuwe Supply Chain Planning Manager bij Sligro. De voormalige Director Business Development bij Curagon wil zich bij zijn nieuwe werkgever vooral richten op het overzien en besturen van goederenstromen vanuit het hoofdkantoor in Veghel. 

Vanwaar de overstap?

‘Het leukste vind ik het om goederenstromen te besturen. Dat was dan ook de reden van de overstap naar Sligro Food Group. Sligro heeft heel veel goederenstromen en deze worden, denk ik, nog niet optimaal bestuurd. Je hebt centraal en decentraal veel mensen die bezig zijn met het op peil houden van de voorraden. Dat is op zich niet erg, maar die stemmen onderling niet veel af. Binnen Sligro heb ik eigenlijk dan ook een nieuwe rol: ik probeer de verbindende factor te zijn om daar lijn in te krijgen.’

Wat houdt je functie in?

‘Mijn taken zijn proces management, procurement, supply chain management en change management. De supply chain planners die in mijn team werken, hebben de verantwoordelijkheid om in alle afzetpunten van de Sligro optimale beschikbaarheid van artikelen tegen optimale kosten te hebben. Ze werken met software die orders genereert en baseren hun besluiten op forecasts en seizoenpatronen. Ik ben net begonnen met daar overzicht in krijgen.’

Wat staat er op de agenda?

‘Waar ik me voornamelijk mee bezighoud, is de onderlinge afstemming; dat we vanuit het hoofdkantoor in Veghel met een centraal distributiecentrum de goederenstroom aan gaan sturen in plaats van dat we reageren op wat er is gebeurd. De komende tijd moeten we zorgen dat we gaan signaleren in plaats van reageren. Ik wil de omslag maken naar het signaleren en forecasten.’

Wat heb je gesignaleerd?

‘De droogte van de afgelopen zomer is een typisch voorbeeld. We krijgen minder chips of friet aangeleverd omdat de aardappeloogst slecht is. Het forecasten is de volgende stap. We hebben ongeveer 60 vestigingen en we hebben een salesforce die weet wat er staat te gebeuren bij klanten, wat voor regionale festivals er zijn en wanneer er pieken in afzet worden verwacht. Maar we hebben niemand die dat allemaal op een hoop gooit en daar een centraal demand-plan van maakt. Dat moeten we wel gaan doen.’

Wat is je ambitie binnen je functie?

‘Ik zou graag een algehele, achttien maanden rolling forecast maken. Ik weet dat dat een grote stap is omdat we op dit moment nog niet zo ver zijn, maar dat is wel de kant die we op moeten. Ik ben nog aan het inventariseren wat we daarvoor nodig hebben. Om te beginnen demand planners. Dat is volgens mij een ontbrekende laag binnen Sligro op dit moment. De vraag hoeveel we wanneer precies nodig hebben, die kunnen we nog niet heel goed beantwoorden. Ons huidige antwoord is genoeg en op tijd, maar wanneer dat dan precies is, hebben we nog niet in beeld.’