Jeroen Maas nieuwe Procurement director Euromaster Bandenservice

Jeroen Maas liet de voedings- en serviceindustrie voor wat het is om als Procurement director bij Euromaster Bandenservice aan de slag te gaan. De belangrijkste opdracht aan Maas is om de toeleveranciers van Euromaster zo optimaal mogelijk te laten functioneren zodat de klanten van de bandenexpert verzekerd zijn van kostenefficiënte producten en diensten van hoge kwaliteit.

HOEZO VAN HORECA NAAR BANDEN?

‘Ik heb ruim tien jaar in de voeding- en service-industrie gewerkt. Bij Sodexo was ik de afgelopen vijf jaar verantwoordelijk voor inkoop. Ik heb daar samengewerkt met de huidige algemeen directeur van Euromasters, Marcel Guinchard, en hij vroeg mij om te komen praten bij Euromaster. Het product is anders, maar de processen vertonen veel overeenkomsten, dus ik kan bouwen op mijn ervaring uit het verleden. Directeur Procurement is een nieuwe functie binnen Euromaster. Ik ga centraal leiding geven aan de Inkoop, Supply Chain en Facility. Inkoop, voorheen een zelfstandige afdeling, gaat over de inkoop van banden en werkmaterialen; Supply Chain, voorheen rapporterend aan de algemeen directeur, is verantwoordelijk voor de voorraden op de vestigingen en Facility, dat voorheen viel onder de operations director, zorgt voor het onderhoud op de vestigingen, al dan niet preventief. Aan mij de taak om deze drie afdelingen te integreren.’

WAT STAAT ER OP JE AGENDA?

‘Mijn belangrijkste agendapunt is business alignment tussen leveranciers en het eigen bedrijfsproces. Zo kunnen we de toeleveranciers van Euromaster optimaal laten functioneren, zodat onze klanten zijn verzekerd van kostenefficiënte producten en diensten van hoge kwaliteit. We werken aan een e-purchasing platform waar alle bandenleveranciers straks op moeten aansluiten. Euromaster heeft het aantal toeleveranciers inmiddels gereduceerd van tachtig naar 11 preferred suppliers. Er komt een rangvolgorde waarin orders worden toegewezen aan leveranciers. Door betere afspraken zal er een betere pricing en beschikbaarheid ontstaan.’

WAT IS JOUW SUPPLY CHAIN-GELOOF?

‘Ik geloof dat de klant centraal moet staan en dat daar de organisatie op moet worden ingericht. Er ligt een ferme uitdaging in de retail om leveranciers te laten aansluiten op de behoefte van de klant. Dat is een trend die ik heb gezien bij Sodexo en die ook voor Euromaster opgaat. De problemen die afgelopen twee jaar bij winterbanden ontstonden, ontstaan vooral in de particuliere markt. Is het geen witte winter? Dan gaat een bepaalde groep niet over op winterbanden. Daar heeft de industrie van geleerd en dat heeft geleid tot hogere veiligheidsvoorraden. Tegelijkertijd willen fabrikanten niet al te veel voorraden hebben. Inschatting van de behoeften aan banden op Europees niveau is nog steeds heel erg moeilijk, vandaar dat verbetering door samenwerking essentieel is voor de beschikbaarheid.’