Jan Huijgens: ‘Verder kijken dan je eigen industrie’

Jan Huijgens heeft gedurende zijn carrière al heel wat verschillende industrieën gezien. In het verleden werkte hij in de automotive sector; onlangs verliet hij de voedingsmiddelenindustrie voor de farma. Hij stapte over van Starbucks Coffee Company naar MSD, waar hij nu de rol van Associate director, Integrated Logistics Procurement vervult.

Hoe kom je bij MSD terecht?

‘Ik heb specifiek naar een baan binnen de healthcare-sector gezocht, waar efficiënt opereren en supply chain management steeds belangrijker worden. Retail vind ik ook wel interessant – beide industry verticals zijn erg in ontwikkeling – maar het aantal mogelijkheden om op EMEA-niveau vanuit Nederland te opereren is in de retail beperkt. Op LinkedIn zag ik een vacature bij MSD. Ik had goede verhalen gehoord van mensen die er gewerkt hebben en de bedrijfscultuur spreekt me aan omdat het een mens- en persoonsgericht bedrijf is.’

Wat ga je bij MSD doen?

‘De functie Integrated Logistics Procurement houdt op hoofdlijnen in dat ik ga onderhandelen over logistieke contracten op Europese basis. Aan mij de taak om strategische partners te identificeren voor transport, freight forwarding, customs brokerage, packaging en een gedeelte warehousing en distributie. Het betreft langetermijncontracten van zo’n drie tot vijf jaar, maar het kan ook langer zijn. De uitbreiding van het netwerk voorbij de grenzen van West-Europa vormt een van mijn grote uitdagingen. In deze ondersteunende functie rapporteer ik aan het hoofd Global Transportation Procurement in de Verenigde Staten.’

In hoeverre lijkt de farmacie op de koffie-business?

‘Laten we voorop stellen dat de supply chain van Starbucks meer is dan koffie alleen. Veel van de supply chain draait om de aanlevering van verse producten en melk via een temperatuurgecontroleerde supply chain, die heel vergelijkbaar is met de farmacie. De eisen die aan voedingsmiddelen worden gesteld, zijn bijna net zo stringent als in de farma. De operationele scope bij MSD is alleen vele malen groter. Niet alleen geografisch gezien, maar ook wat betreft contractvoorwaarden. Voor Starbucks vertegenwoordigt de EMEA-regio tien procent van de globale omzet, voor MSD is dat bijna vijftig procent.
Ik heb vele industrieën gezien en veel functionele ervaring met het opereren en contracteren van logistieke functies in andere sectoren. Ik ben van mening dat het juist heel goed is om met een frisse kijk van buiten de industrie te komen. Mensen blijven vaak in hun eigen industrie zoeken. Soms lijkt het haast wel een carrièrestoelendans. Wees liever creatief in hoe je je skills in een andere setting tot zijn recht kunt laten komen.’

Dit interview is voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 2 – maart 2015

Neem een digitaal abonnement om deze editie op tablet terug te lezen>>