Jan Huijgens: ‘Meer synergie in de supply chain’
Jan Huijgens is de nieuwe Senior Manager Transportation EMEA bij Thermo Fisher Scientific. De voormalig Associate Director Integrated Logistics Procurement bij MSD is er verantwoordelijk voor het uitrollen van een geïntegreerd transportbeleid in Europa.
Vanwaar de overstap?
Jan Huijgens: ‘Ik geloof dat als je wilt groeien als persoon en als professional je constant op zoek moet gaan naar nieuwe uitdagingen. Na een mooie periode bij Merck, Sharp & Dohme, in Nederland beter bekend als MSD, vond ik het tijd om aan iets nieuws te beginnen. Ik was op zoek naar een plek waar ik weer volop uitdagingen vind. Zowel MSD als Thermo Fisher Scientific zitten in de farmaceutische/life science-hoek. Wat Thermo Fisher Scientific zo interessant maakt, is dat het een heel breed portfolio biedt aan producten en toepassingen.’
Wat houdt je functie in?
‘Bij Thermo Fisher Scientific ben ik als senior manager voornamelijk verantwoordelijk voor het uitrollen van een geïntegreerd transportbeleid in Europa. Daarnaast is het mijn taak om te bekijken welke transportmodus we nu gebruiken en of we daar efficiënter mee om kunnen gaan. Bedrijven waar ik voor werk hebben vaak het hoofdkwartier in de Verenigde Staten. Door mijn opleiding aan de universiteit van Texas heb ik daar affiniteit mee.’
Wat staat er op de agenda?
‘Een project waar we nu mee bezig gaan, is benchmarken en kijken naar huidige en nieuwe providers met betrekking tot zeetransport, luchttransport en trucking. Op het moment maken we gebruik van heel veel verschillende dienstverleners die allemaal een klein gedeelte op zich nemen. We willen nu kijken of er providers zijn die een meer strategische positie – en een groter aandeel – willen en kunnen innemen.’
Wat zijn de uitdagingen?
‘Het bedrijf is heel erg gegroeid door het opkopen en integreren van nieuwe bedrijven. Dat heeft echter het effect gehad dat de supply chain erg gefragmenteerd is. Doel is nu om daar meer synergie in aan te brengen. Het project om van veel verschillende dienstverleners naar hoofdproviders te bewegen, is hier een goed voorbeeld van. Wij verwachten daardoor beter en sneller aan de klanten te kunnen leveren met een efficiënter opererende supply chain.’