IT-gat in logistiek

Gaan logistiek dienstverleners wel echt mee met de tijd op gebied van IT? Ik vraag het me af. Het gapende gat tussen wat logistiek dienstverleners aan IT-expertise bieden en wat opdrachtgevers van hen vragen, is kleiner geworden en stabiliseert zich. Dit blijkt uit de twintigste editie van het jaarlijkse onderzoek ‘Third-Party Logistics Study’ door onder andere Capgemini en de Amerikaanse Penn State University.

In 2002 was slechts 27 procent van de verladers (de opdrachtgevers van logistieke uitbesteding) tevreden over de IT-expertise van de uitvoerders, terwijl voor 89 procent van de logistieke activiteiten IT een noodzakelijk element is. In 2015 is de tevredenheid gestegen naar 59 procent en deze lijkt zich op dat niveau te stabiliseren, terwijl het vereiste percentage inmiddels 93 procent is. Er is, kortom, nog steeds een ‘IT gap’ van 34 procentpunten.

In hetzelfde rapport geven de onderzoekers aan dat de minst uitbestede logistieke activiteiten veelal strategisch, ‘customer-facing’ van aard en IT-intensief zijn. Voorbeelden hiervan zijn de logistiek van reserveonderdelen, customer service en logistieke regie over de keten.

Van supply chain-directeuren bij multinationals weet ik dat zij IT-applicaties hebben geïmplementeerd die checken of de logistiek dienstverleners wel de juiste bedragen factureren. Verschillende uitbesteders gebruiken software die zogenaamde ‘pre-invoices’ genereren en naar hun logistieke dienstverleners versturen, zodat vooraf duidelijk is wat goedgekeurd is voor facturatie. Ook ken ik een bekende fashionretailer die een supply chain portal heeft geïmplementeerd om de levering van de merkleveranciers te plannen en te coördineren. Over logistieke service gesproken.

Met de grote groei in e-commerce en de bijgaande complexe logistieke uitdagingen in fulfilment hebben verladers behoefte aan IT-ondersteuning. De schreeuw om de noodzakelijke supply chain visibility neemt steeds meer toe. Logistiek dienstverleners moeten veel vaker met de supply chain-directeuren van de opdrachtgevers praten om te vragen wat hun concrete behoeftes zijn. Daarnaast moeten ze uit de grote hoeveelheid data in de Transport- en Warehouse Management Systemen nieuwe, zinvolle inzichten destilleren om de opdrachtgevers ongevraagd verfrissende adviezen te leveren. Het ontwikkelen van apps kost tegenwoordig maar een fractie van de logistieke standaardapplicaties. Dus logistiek dienstverleners, verras jullie klanten met nieuwe inzichten via een handige app.

Martijn Lofvers, uitgeefdirecteur & hoofdredacteur 

martijn.lofvers@supplychainmedia.nl