Issue voor Unilever na overnamebod van Kraft Heinz

Er kwam een krachtig ‘nee’ van Unilever tegen het overnamebod van Kraft Heinz; een bod van ruim 134 miljard dollar. Voor Unilever-CEO Paul Polman is het nu zaak de investeerders tevreden te houden. Zij zagen immers een forse overnamepremie aan hun neus voorbijgaan en eisen meer rendement.

Unilever had er niet lang voor nodig om het overnamebod van Kraft Heinz af te wijzen. In twee dagen tijd was de zaak bekeken: de Nederlands-Britse levensmiddelengigant noemde het bod niet alleen te laag, maar vond Kraft Heinz ook geen goede match. Was dat anders geweest, dan zou het op een na grootste voedingsconcern ter wereld zijn ontstaan, net iets kleiner dan de nummer 1, het Zwitserse Nestlé.

400 merken

Unilever heeft ruim 170.000 werknemers en verkoopt 400 merken in 190 landen, waaronder Andrélon, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Blue Band, Calvé, Cif, Cup a Soup, Dove, Ola, Prodent, Robijn, Unox, Vaseline en Zwitsal. Kraft Heinz telt 42.000 werknemers. Het verkoopt 200 merken in evenzoveel landen. In Nederland is het concern vooral bekend van Brinta, De Ruijter, Heinz Ketchup, Honig, Philadelphia, Roosvicee en Venz.

Omdat beide bedrijven weinig items uit dezelfde productcategorieën maken, had de winst van de overname niet gezeten in een kostenbesparing, gerealiseerd door het samenvoegen van productieactiviteiten. Voor de Amerikanen zou dat dan ook betekend hebben dat ze op zoek hadden gemoeten naar andere te schrappen kostenposten. Het zou vermoedelijk geresulteerd hebben in minder nieuwe producten komen en meer prijsverhogingen.

Issue

Ondanks het voortijdig stranden van de overnamepoging, ligt er wel een issue voor Unilever. Blijkbaar is de multinational niet te groot om overgenomen te worden. Het concern moet nu dan ook duidelijk maken dat het winstgevend op eigen benen kan staan. Ook beleggers lijken daarvan uit te gaan. De beurskoers leverde na de bekendmaking van het afketsen van de deal minder dan de helft van de eerder gewonnen 12 procent in.

Analisten verwachten dat Polman een half jaar de tijd heeft om het rendement op te krikken. Gebeurt dat niet, dan meldt Kraft Heinz zich opnieuw. James Targett zegt in het AD van 21 februari 2017 te verwachten dat Unilever extra kostenbesparingen gaat aankondigen. ‘Het enige wat Kraft Heinz had kunnen toevoegen aan Unilever, was meer winstgevendheid. Unilever moet nu laten zien dat het dat ook op eigen kracht kan bereiken.’