Invoering van nieuw softwaremanagementsysteem voor Lidl compleet mislukt

Lidl

Wat de grootste digitale stap voorwaarts voor de Duitse discountretailer Lidl moest worden, is na zeven jaar geëindigd in een complete mislukking. Zo kan de gestrande invoering van een nieuw softwaremanagementsysteem voor voorraadbeheer van SAP voor Lidl wel worden genoemd.

Aan de implementatie van het nieuwe IT-systeem, dat de bijnaam eLWIS kreeg (uitgesproken als Elvis in het Duits), werd vanaf 2011 gewerkt door zo’n duizend stafleden en enkele honderden consultants, aldus het Duitse Handelsblatt. Zeven jaar later – en naar verluidt 500 miljoen euro verder – heeft het concern echter de stekker uit het project getrokken. Formeel omdat ‘de strategische doelen zoals oorspronkelijk gedefinieerd niet mogelijk zijn tegen aanvaardbare kosten’, zoals topman Jesper Hoyer intern verklaarde.

Andere redenen voor debacle

Andere bronnen suggereerden in Handelsblatt andere redenen voor het debacle. Zo zou het Lidl-management weinig oog hebben voor het feit dat een verandering in software voor voorraadbeheer tevens een herziening van vrijwel alle andere (IT-)processen tot gevolg heeft. Ook het feit dat Lidl voorraadbeheer baseert op inkoopprijzen, terwijl de SAP-software is gebaseerd op verkoopprijzen, werkte belemmerend.