Investeerders steeds meer interesse in logistiek vastgoed

Er toenemende interesse van investeerders om in logistiek vastgoed te beleggen. ‘Tien jaar geleden waren we een kleine, grijze sector en bestonden er nauwelijks logistieke vastgoedinvesteerders’, zegt Joost Uwents van Warehouses De Pauw (WDP). ‘Nu zijn we een volwaardige sector’, zegt de CEO van de beursgenoteerde Belgisch investeringsmaatschappij in logistiek vastgoed in het FD van 3 september 2012.

Rien van Ast, directeur WDP Nederland zegt dat logistiek vastgoed vaak over één kam wordt geschoren met de kantoren markt. ‘Maar het is echt een heel andere wereld.’Zo is in de kantorenmarkt de leegstand het eerste halfjaar opgelopen tot 15,4 procent van de totale kantorenmarkt van 49,3 miljoen vierkante meter. Dat blijkt uit cijfers van DTZ Zadelhoff in augustus. De logistieke vastgoedmarkt liet in dezelfde periode een afname van de leegstand zien. Van de 17,2 miljoen vierkante meter staat nu gemiddeld minder dan zeven procent leeg. Twee jaar geleden was dat nog 18 procent.

Niet alleen de locatie zelf moet flexibel zijn qua technische specificaties, maar ook de investeringsmaatschappij moet flexibel zijn met huurcontracten. ‘Er is een groot verschil tussen gebruikers die ook eigenaar zijn, zoals V&D of logistiek dienstverleners zoals DHL. DHL krijgt maar een contract voor drie jaar om de logistiek te doen voor bijvoorbeeld Procter & Gamble of Unilever omdat die bedrijven flexibel willen zijn. Daarna kunnen ze hun klant immers weer verliezen’, stelt Uwents. Zodra de eerste huurder dus binnen is, moet WDP al nadenken over een tweede huurder en de mogelijkheden met de ruimte.

DTZ constateert meer vraag naar dan aanbod van moderne panden. Dat geldt vooral voor toplocaties in de as van Schiphol-Rotterdam-Venlo. Net als in de kantoren markt wordt het verschil tussen A- en B-locaties steeds groter. Magazijnen die niet aan de moderne eisen van locatie, het type gebouw of energielabel voldoen zullen dalen in waarde. Volgens Leopold Willems, taxateur bij DTZ Zadelhoff blijft de markt volatiel. ‘Met veel nieuwe magazijnen kun je de markt overvoeren. Maar op lange termijn is er structureel meer naar distributiecentra en moderne magazijnen, omdat onze manier van produceren verandert door internet en productie in China’, aldus Willems.