Interne consultant

mierenhoop

Welke strategische keuzes moet een bedrijf maken? Deze vraag kwam afgelopen maand uitgebreid aan bod tijdens een uitermate interessante workshop met supply chain managers en -directeuren op Nyenrode. Slechts een enkeling van de veertig aanwezige directeuren was medeverantwoordelijk voor de bedrijfsstrategie. De rest beschouwde de supply chain-strategie en de uitvoering ervan als een afgeleide van de bovenaf bepaalde strategie.

De workshop bevestigde mijn mening dat veel bedrijven én hun managers en directeuren de bedrijfsmissie en -visie verwarren met de strategie. De visie is een aantrekkelijke heuvel die een bedrijf wil veroveren: de missie. De manier waaróp het bedrijf de heuvel wil veroveren, met een omtrekkende beweging of een frontale aanval, is de strategie.

Supply chain-directeuren die de bedrijfsstrategie mede bepalen, bevinden zich veelal in bedrijven met behoorlijk volwassen supply chains. Bij hen zijn de muren tussen de afdelingen (silo’s) Inkoop, Productie en Logistiek inmiddels geslecht. En de interne afstemming met commercie gebeurt door het maandelijkse besluitvormingsproces van Sales & Operations Planning (S&OP). De externe afstemming met strategische klanten vertaalt zich door een periodieke portfolio-optimalisatie. En in de twee meest gerijpte stadia van supply chain-volwassenheid werkt het bedrijf samen met strategische klanten en leveranciers of orkestreert zelfs de complete end-to-end supply chain van grondstoffen tot en met aankoop en gebruik van de eindproducten.

Ongevraagd advies

In elk van deze verschillende stadia van volwassenheid moet de supply chain manager of -directeur fungeren als een interne consultant. Deze functie is eigenlijk te omschrijven als de technische bedrijfskundige, aangezien hij of zij als enige operationeel verantwoordelijke voor bedrijfsprocessen veelvuldig te maken heeft met de overige afdelingen van Marketing, Sales, Finance, R&D, IT en HR.

Toen ik deze discussie op Nyenrode aanhoorde, schoot mij een uitspraak van Erik Brouwer, destijds supply chain-directeur West-Europe bij Perfetti Van Melle en winnaar van onze verkiezing Supply Chain Professional, te binnen. Op de vraag hoe je strategische samenwerking met klanten ontwikkelt, antwoordde hij: ‘Door regelmatig ongevraagd advies te geven.’ Supply chain managers moeten vaker met simpele managementmodellen ongevraagd advies geven aan de directie.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl