Internationale webwinkels pakken marktaandeel

Lokale spelers hebben het moeilijk tussen het grove geweld van buitenlandse webshops. Websites zoals Sarenza, Spartoo en Zalando zijn in de Europese markt in een paar jaar zwaargewichten geworden. Dat meldt het FD op 27 november 2012.

Grote internationale spelers breeken in Nederland een markt open die eerder verborgen was. Scapino mag dan al jaren actief zijn online, maar dat is volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, allemaal marginaal. Waar drie jaar geleden minder dan een procent online werd gekocht en gezegd werd dat mensen geen kleding of schoenen via internet zouden kopen, is het aandeel schoenen dat in Nederland via internet wordt verkocht al zeven tot acht procent. Lokale spelers verliezen hierbij marktaandeel aan buitenlandse spelers.

Sarenza bijvoorbeeld, die in april een Nederlandse webwinkel opende, heeft dertigduizend artikelen en meer dan een miljoen schoenen op voorraad. De enorme productkeuze trekt veel Nederlandse klanten aan. Nederland behoort tot de top vijf afzetlanden van de webwinkel. Het assortiment is voor vijf tot tien procent lokaal.

De exclusieve verkoop van zeventig merken vindt CEO Stéphane Treppoz de belangrijkste manier om zich te onderscheiden van de belangrijkste concurrenten. En dat zijn geen lokale webwinkels, zoals Wehkamp.nl of Intreza, maar buitenlandse spelers zoals Zalando,  Amazon en Spartoo. Laatstgenoemde begon vorig jaar met een Nederlandse winkel. In het magazijn in het Franse Lyon wachten een miljoen schoenen op verzending. De grootste concurrenten van Spartoo zijn in Nederland Zalando en Omoda.