Internationale toppers spreken over digitaliseren op inNOWvate

Hoe moeten bedrijven innoveren in het huidige tijdperk van digitalisering? Op deze vraag geven internationale topsprekers, waaronder professor Carlos Cordon van IMD Business School (foto), een helder en praktisch antwoord tijdens inNOWvate Supply Chain Event op 22 mei in De Rijtuigenloods te Amersfoort. Voor de tweede keer organiseert Supply Chain Media dit evenement, met de European Supply Chain Start-up Contest als innovatief onderdeel.

‘De uitdaging voor bedrijven is vaak niet het ontwerpen van de digitale strategie, maar de uitvoering ervan’, stelt Carlos Cordon als professor Strategy en Supply Chain Management aan IMD Business School in Lausanne. ‘De uitvoering is namelijk heel anders dan traditioneel gebruikelijk: agile, zeer snel, veel leren van mislukkingen, de tolerantie om te falen en de bereidheid hiervan te leren. Een implementatiecyclus van twee weken is de nieuwe norm in plaats van de traditionele drie tot vijf jaar.’

Cordon is auteur van het boek ‘Strategy is Digital, How Companies Can Use Big Data in the Value Chain’, dat hij met enkele Spaanse innovatie-experts heeft geschreven. Hij heeft verschillende bedrijven onderzocht die een digitale strategie hebben toegepast, zoals de Nederlandse leverancier van farmaceutische producten Mediq en Adidas in Rusland. Cordon weet bekende modellen als die van Simon Sinek (bekend van de gouden cirkel met ‘why’, ‘how’, ‘what’) en Alexander Osterwalder (met zijn businessmodel Canvas) een logisch plek te geven in het veranderende bedrijfslandschap.

Transformatie in stapjes

Behalve Cordon maken ook Dirk Holbach (foto, rechts), Janet Godsell en Sean Culey hun opwachting op inNOWvate. Dirk Holbach, als Chief Supply Chain Officer wereldwijd verantwoordelijk voor de digitale transformatie bij Henkel Laundry & Home Care, roept in zijn presentatie op vooral te blijven focussen op het portfolio van innovatieprojecten. ‘Begin met kleine pilots. En rol deze uit bij succes, of schrap ze.’

Supply chain-professor Janet Godsell (foto, rechts) van de University of Warwick presenteert de recente resultaten van het onderzoek naar de toepassing van digitalisering onder Europese producenten. Sean Culey, auteur van het onlangs gepubliceerde boek ‘Transition Point’ en expert in bedrijfstransformatie, verklaart waarom de huidige trends in de bedrijfswereld plaatsvinden, wat deze betekenen en welke beslissingen kritiek zullen blijken.

European Supply Chain Start-up Contest

Tijdens het evenement zullen de vijf geselecteerde finalisten van de European Supply Chain Start-up Contest hun digitale oplossingen pitchen. Aan het eind van de dag zal de jury de winnaar bekendmaken. Aike Festini, oprichter van de Zwitserse start-up LuckaBox en winnaar van de eerste editie van de verkiezing, zal bovendien vertellen hoe dit bedrijf erin slaagt op een duurzame manier snelle internetbestellingen voor bestaande retailers te leveren in steden.