Interface maakt tapijt van oude Filipijnse visnetten

Als nieuw speerpunt in zijn groene beleid gaat Interface in Scherpenzeel tapijt maken van oude Filipijnse visnetten.’ Duurzaam waren we al langer’, zegt directeur Ton van Keken in het AD van 18 juli 2013. ‘Het sociale aspect is nieuw.’

Zo’n 26 arme kustdorpen op de Filipijnen halen een deel van hun inkomsten uit oude visnetten, die ze opvissen en in hun dorp in grote balen verpakken. Met de opbrengst kopen ze eten of financieren ze studies. Binnenkort gaat Interface tapijt van maken van het nylon dat vervaardigd kan worden uit de verloren visnetten.

De fabrikant wil tegen 2020 volledig zonder milieubelasting produceren. Het project op de Filipijnen is gezien de hoge prijs van nylon momenteel hooguit kostendekkend, maar Van Keken denkt dat dit kan veranderen als de hoeveelheden materiaal toenemen en het bedrijf ook lokaal kan produceren.

George Clooney

George Clooney-recyclingMomenteel treden veel bedrijven met duurzame initiatieven naar buiten. In het AD van 17 juli 2013 viel te lezen dat Nespresso wereldwijd het duurzaamste koffieconcern wil worden met de beste koffie. Het installeerde een nieuwe adviesraad, waarin ook acteur George Clooney plaatsneemt. Het gezicht van de Nespresso-commercials, die het voor het geld niet meer hoeft te doen, vertelt dat hij goed na heeft gedacht alvorens zijn naam aan het merk te verbinden. De visie van Nespresso spreekt hem aan.

De visie van Nespresso is gevat in het zogenoemde Triple A-programma, wat topkwaliteit nastreeft op het gebied van milieu en sociaal beleid. Dat start bij de teelt. Nespresso werkt met 56.000 koffieboeren uit Colombia, Costa Rica, Brazilië en Guatemala en probeert de situatie van boeren in ontwikkelingslanden te verbeteren.