Interactie met klant tijdens afleverproces via track & trace portal

Simacan ontwikkelde een volledig white label track & trace portal. Hierbij is interactie met de eindklant mogelijk tijdens het afleverproces. De track & trace portal kan worden aangepast aan de eigen huisstijl en gepersonaliseerd met de door de opdrachtgever gekozen opties. Inmiddels werken de eerste klanten met deze portal.

Simacan, een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek in fast moving consumer goods (FMCG), stelt in een persbericht dat gebruikers zo ‘altijd op de hoogte zijn waar de levering is, met de beste ETA-berekeningen (Estimated Time of Arrival) in de markt’.

Volgens Simacan krijgen klanten bij reguliere track & trace-systemen een berichtje hoe laat de levering ongeveer plaatsvindt binnen een bepaald tijdslot, maar zelden is duidelijk op welk moment de bestelling precies zal worden afgeleverd. Ook kan de klant hierbij niet zelf aangeven of het aangegeven tijdstip uitkomt en of de voorkeur uitgaat naar een levering op een ander moment van de dag.

Realtime update

De Simacan Track & Trace Portal voorziet daar wel in met een continue realtime update van de ETA, dankzij gedetailleerdere en meer nauwkeurige realtime routeberekeningen dan de concurrentie, claimt het bedrijf. ‘Waar aan het begin van de dag wellicht nog een wat ruimer tijdslot zichtbaar is (bijvoorbeeld een uur), zal naar gelang de dag vordert en de levering dichterbij komt, het tijdslot steeds specifieker zijn’, aldus het bedrijf.

De aangepaste tijd communiceert het platform direct naar de klant. De klant hoeft de track & trace-pagina niet te verversen: zodra er een wijziging plaatsvindt, verschijnt er een live-update. Daarnaast is de onderweg zijnde chauffeur ook op de hoogte van de wijzigingen. Andere voordelen van de portal, aldus Simacan, zijn onder meer het per klant in te stellen tijdvenster, het aanpasbaar zijn aan de eigen huisstijl, het ‘mobile-friendly’ karakter en de voortdurende doorontwikkeling met regelmatig nieuwe features.

Bij Simacan lopen sinds maart vorig jaar pilots van de nieuwe gepersonaliseerde Simacan Track & Trace Portal bij 1600 Nederlandse klanten. De portal wordt sinds februari 2021 ingezet voor alle klanten in Nederland, België, Duitsland en Denemarken.