Integreer en krijg meer

Voorraadverschillen, het weer, pickfouten, slechte leveranciersperformance en hogere omzet; allemaal redenen waarom servicelevels niet zijn gehaald. De oorzaak ligt voor de hand, namelijk ‘het systeem’. Het is niet realtime, eist onbegrijpelijke coderingen en reageert al helemaal niet flexibel. Is dat echt de oorzaak? Of ligt het misschien ergens anders aan?

Inkoop gaat voor volumekortingen, marketing ziet uitsluitend succeskansen, logistiek ziet praktische beren op de weg, IT wil ondersteunen, maar heeft een te grote projectenlijst, productie wil lange badges en de supply chain manager vraagt zich af hoe klantwaarde wordt geleverd ondanks deze verschillende belangen. ‘Als het nieuwe systeem er is, zijn onze problemen opgelost’, hoor ik regelmatig. Ja ja, als je dat jezelf maar wijs maakt, koop je tijd en schuif je grotere problemen vooruit. Een IT-systeem lost in deze hokjessituatie echt niets op.

Hoewel ze het niet zo noemen, werken veel bedrijven al wel met S&OP. Er is regelmatig overleg tussen functionele gebieden, al is het maar vanwege budgettaire redenen en om te voorkomen dat een slechte performance aan jouw afdeling wordt toegeschreven. De ICT-manager bevindt zich echter op onbekend terrein nadat IT-requirements integraal zijn opgesteld en hij op zoek moet naar een oplossing die ook S&OP ondersteunt.

Wat er dan regelmatig gebeurt, is dat de zoektocht wordt beperkt tot bestaande relaties en leveranciers. Maar als je een huis of een auto koopt, vraag je toch ook verschillende offertes aan? Waarom dan niet bij een forse investering in IT en supply chain-processen? Het antwoord: ‘Bestaande partners kennen we goed en die hebben ook een oplossing.’ Natuurlijk hebben zij die, kantbinding en klantvulling heet dat, maar is het ‘bewezen succes’.

Het hokjesdenken moet stoppen. Ik zie het nog zo vaak dat iedereen naar elkaar kijkt, maar zonder actie of oplossing voor de lage servicegraad. Wat gebeurt er dan als gevolg van ‘bezuinigingen’? Je vraagt een Mercedes en moet genoegen nemen met een Trabant. Dit leidt tot frustraties en workarounds in het eigen ‘gebied’ en het systeem functioneert niet.

Anno 2016 weten we dat gezamenlijk en integraal naar een probleem kijken, zorgt voor een betere oplossing. Doe het dan met de klant als uitgangspunt. IT en S&OP ondersteunen, niet meer en niet minder. De integrale aanpak duurt langer, maar verdient zich wel dubbel en dwars terug.

Edward Heijnen, eigenaar Supply Chain Insight

Deze column is voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 2, 2016

Neem een abonnement>>