Inspired-Talent naar finale The Fresh Connection

Inspired-Talent

Inspired-Talent heeft dit jaar de Nederlandse finale van The Fresh Connection-competitie gewonnen, de zogenoemde Global Challenge. Het team heeft zich daarmee geplaatst voor de wereldfinale komende september in Athene, Griekenland.

Bij The Fresh Connection supply chain game is het doel om een fictief vruchtensapbedrijf zo goed mogelijk te laten presteren. Tijdens de competitie gaat het erom dat de deelnemende teams de meest optimale beslissingen maken op het gebied van supply chain, operations, sales en purchasing. De zes best presterende teams uit de voorrondes van The Fresh Connection gingen op het kantoor van Involvation in De Bilt met elkaar de strijd aan voor de winst en daarmee voor afvaardiging naar de wereldfinale.

Onderscheid tussen klanten

De strategie van het winnende team Inspired-Talent was dat ze een bedrijf wilden runnen dat mooie producten verkocht op gewenste locaties voor hun belangrijkste klanten. Daarbij maakten ze ook onderscheid tussen deze verschillende klanten. Zo verkochten ze aan de A-retailers, die zelf ook de hoogste waardepropositie hadden, producten met een hoge versheid. Met prijsvechtende retailers daarentegen kwamen ze contracten overeen waarin minder vers product kon worden afgezet.

Op die manier konden ze een deels dynamische marktstrategie combineren met een redelijk efficiënte supply chain. Deze strategie werd consistent doorvertaald naar supply chain, operations en inkoop, hetgeen hen uiteindelijk de winst opleverde. De tweede en derde plaats werden behaald door teams van respectievelijk Lamb-Weston en Ewals Cargo Care.

Supply Chain Executive Course

In september strijdt het team van Inspired-Talent in Athene samen met de winnaars uit andere poules om een Supply Chain Executive Course aan het vooraanstaande Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston.