Innoveren: denk klein!

Als we het over innoveren hebben, denken we vooral aan projecten waarvoor een miljoenenbudget nodig is en waarvoor bedrijven bij semi-overheidsinstanties zoals OP Zuid, TKI Dinalog, Topsector Logistiek et cetera aankloppen om de hand op te houden voor cofinanciering. Sterker nog, als je een gesprek met een dergelijke overheidsinstantie voert over een innovatie zonder dat je om geld vraagt, krijg je de vraag terug: ‘oké… wat kom je dan doen?’ Zo schijnt het dus te werken als je echt wilt innoveren. De grootste onzin, als je het mij vraagt.

Om te kunnen starten, geloof ik wel in een financiële bijdrage, maar uiteindelijk moet elke innovatie zichzelf kunnen bedruipen. Lijkt dit onmogelijk, begin er dan niet aan, want voor cofinanciering moet je het niet doen. Innovaties hebben alleen bestaansrecht als de oorsprong ligt in klantvraag en niet zozeer omdat we vandaag de dag moeten innoveren of omdat iemand een leuk idee heeft.

Iedereen kent het cliché ‘stilstaan is achteruitgaan’. Elk bedrijf, groot of klein, voelt de druk om stappen vooruit te zetten. Innoveren houdt in het vernieuwen van producten, diensten of processen. Dit gebeurt dagelijks. Met kleine stapjes vooruit worden procesverbeteringen doorgevoerd. Soms drie stappen vooruit en twee achteruit, maar wel met vooruitgang. Dit is dus ook innoveren, alleen noemen we dit niet zo want het is niet iets disruptiefs en het vraagt ook niet om een investering van enkele miljoenen.

Binnen de logistiek innoveren we te weinig. Onzin. We doen het elke dag, maar we praten hier niet over, omdat we het de normaalste zaak van de wereld vinden om onze prestaties elke dag iets beter te doen. Onze concurrenten maken we natuurlijk ook niet wijzer door te zeggen waar we mee bezig zijn. De meeste innovaties komen uit mkb-bedrijven. De kunst is alleen om te achterhalen dat er een slimmigheid is doorgevoerd en vervolgens om het betreffende bedrijf ook nog eens zo ver te krijgen dat het erover wil communiceren.

De term ‘innoveren’ suggereert dat het alleen maar voor de koplopers geldt – want zij hebben tijd en geld – en dat het gaat over technologie. Onzin wat mij betreft, want geen enkel bedrijf heeft zoiets van ‘ach, wat zal ik eens met mijn tijd en geld gaan doen, weet je wat, ik ga innoveren’. Zet in op het realiseren van verbeteringen en of het nu om een innovatie gaat of niet, zolang je maar vooruit gaat. Veel kleine stapjes leiden ook tot vernieuwing.

Edward Heijnen, eigenaar Supply Chain Insight

Deze column is voor het eerst verschenen in Supply Chain Magazine 3, 2016

Neem een abonnement>>