Innovatiedoolhof

brexit

Hoe weet je welke innovaties jouw bedrijf echt verder helpen? In de media, zowel management- als dagbladen, valt de laatste tijd heel veel te lezen over nieuwe, oprukkende technologie: Artificial Intelligence, Machine Learning, Virtual Reality, 3D printing, robotisering, zelfrijdende voertuigen, aan internet gekoppelde sensoren en blockchain. Ook wijden tal van congressen en beurzen aandacht aan deze technologieën, met de meestal onuitgesproken belofte een wegwijzer te zijn in dit innovatiedoolhof.

Begin juni bezocht ik in Lissabon het tweedaagse congres Deliver over de wereld van e-commerce-logistiek. Verschillende keren kwam ik een manager tegen die verantwoordelijk is voor de omnichannel-logistiek bij een grote Duitse retailer. Na gezamenlijk een sessie te hebben bijgewoond van een start-up die een digitaal freight forwarding-platform biedt, vroeg ik wat zij van de gepresenteerde oplossing vond. Ze reageerde dat ze niks nieuws had gehoord en dat haar bedrijf al over de geboden visibility beschikt. In mijn ogen een opmerkelijke reactie.

Ik meldde haar dat Supply Chain Media onlangs voor de tweede keer de European Supply Chain Start-up Contest organiseerde en we daarbij uiteenlopende innovaties de revue zagen passeren. Toen ik vertelde over een specifieke start-up die met sensoren processen in magazijnen en ABC-indelingen analyseert, reageerde ze meteen enthousiast: ‘Ja, dat klinkt interessant; daar ben ik naar op zoek.’

Trend Compass

Om beslissers meer houvast te bieden bij de moeizame zoektocht naar geschikte technologische innovaties, ontwikkelde Supply Chain Media het Trend Compass. Deze cirkelvormige visual geeft de verschillende trends weer en de uiteenlopende drijfveren voor innovatie, zoals transparantie, visibility, personalisering, duurzaamheid, gemak en beleving. Op basis van een onderzoek onder supply chain managers en -directeuren hebben we per bedrijfsstrategie, Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy, de technologische toepassingen gepositioneerd.

Investeerders laten regelmatig start-ups hun oplossingen pitchen, zoals bekend uit het BBC-programma Dragon’s Den. Iets vergelijkbaars deed Supply Chain Media met Europese landenmanagers van een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener. Eén ding maakte de sessie met deze logistiek dienstverlener en de manager van de Duitse retailer heel duidelijk, namelijk dat pas op het moment dat je er verschillende ziet, je de juiste innovatie herkent.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl