Innovatie smallegangentrucks vergroot flexibiliteit in supply chain

Het wordt voor bedrijven een stuk gemakkelijker om hun opslagcapaciteit te vergroten. Magazijnen die ontworpen zijn voor reachtrucks kunnen geschikt worden gemaakt voor smallegangentrucks zonder eerst de vloer te hoeven renoveren. Dat stelt Jungheinrich bij de introductie van een nieuwe serie smallegangentrucks in Moosburg, de Beierse stad waar deze magazijntrucks worden geproduceerd. Een slimme innovatie in deze trucks bezorgt bedrijven een grotere flexibiliteit in hun supply chain.

Door Marcel te Lindert

Smallegangenmagazijnen stellen hoge eisen aan de vlakheid van een vloer. Een kleine oneffenheid in het beton kan op de maximale hefhoogte van 17,5 meter voor grote schommelingen in de mast zorgen, wat het risico van vallende lading vergroot. De Duitse brancheorganisatie VDMA heeft daarom een paar jaar geleden nog een nieuwe richtlijn voor smallegangenmagazijnen opgesteld, die een maximum stelt aan het verloop van het hoogteverschil per strekkende meter gangpad. Wie maximaal wil profiteren van de capaciteit van smallegangentrucks moest tot nu toe bij aanleg van een vloer rekening houden met deze norm of genoegen nemen met een lagere rijsnelheid en dus een lagere productiviteit. Voor bedrijven die hun reachtruckmagazijn willen ombouwen tot een smallegangenmagazijn, leidt de vaak noodzakelijke vloerrenovatie tot een extra kostenpost en een langere terugverdientijd.

Demper in de mast

In samenwerking met de Technische Universität München heeft Jungheinrich nu een innovatieve oplossing ontwikkeld die de schommelingen in de mast tegengaat. De oplossing bestaat uit een demper bovenin de mast, een constructie die ook wordt gebruikt om hoge gebouwen aardbevingsbestendig te maken. Deze demper, waarmee het vorkenbord wordt ontkoppeld van de cabine, maakt het mogelijk om op oneffen vloeren de rijsnelheid tot 30 procent te verhogen zonder ongewenste schommelingen in de mast te veroorzaken. Daardoor kunnen smallegangentrucks nu ook rendabel worden ingezet in magazijnen die eigenlijk ontworpen zijn voor reachtrucks. Met andere woorden: bedrijven kunnen nu dus hun opslagdichtheid met enkele tientallen procenten vergroten zonder het magazijn uit te breiden.

Hoge eisen aan vlakheid vloeren

Richard Brandstetter, Geschäftsführer van Jungheinrich Logistiksysteme, verwacht veel van deze innovatie, die de naam ‘Floor Pro’ heeft meegekregen. ‘In groeimarkten zoals China vormen de hoge eisen aan de vlakheid van vloeren een groot probleem, maar zelfs in West-Europese magazijnen worden de normen lang niet altijd gehaald. Anders dan tot nu toe de oplossing in de vloer te zoeken, hebben wij de oplossing in de mast gevonden. Bijkomend voordeel is dat we dankzij de demper pallets iets verder weg kunnen zetten, waardoor ook de eisen aan de exacte breedte van gangpaden iets minder stringent zijn.’

Gereduceerd energieverbruik

De demper is niet de enige vernieuwing in de smallegangentrucks. Door een ander type motor te installeren, is Jungheinrich erin geslaagd het energieverbruik met 15 procent te reduceren. In combinatie met de al langer bestaande navigatietechnologie van Jungheinrich kan de orderpick-productiviteit met 25 procent worden vergroot. Dankzij deze technologie, die inmiddels in meer dan duizend smallegangentrucks is toegepast, zoekt de truck na elke pick-opdracht automatisch de volgende pick-locatie op. Chauffeurs hoeven dus niet meer zelf te zoeken en te manoeuvreren, maar kunnen zich volledig concentreren op het orderpicken.