Innovatie hoog op agenda bij kandidaten titel Supply Chain Professional 2018
Drie kandidaten strijden op woensdag 20 juni om de prestigieuze titel Supply Chain Professional 2018: Mark van Abeelen (Ricoh), Joost Donkers (FrieslandCampina) en Hans Omvlee (Bunge Loders Croklaan, zie foto). Met een korte pitch tijdens inNOWvate lieten ze zien waarom zij kans maken om de opvolger te worden van Anouk Wissink, de winnaar van 2017. Het thema: innovatie.
Door Marcel te Lindert
Nadat de kandidaten een dag lang waren doorgezaagd door de deskundige jury onder leiding van prof. Jack van der Veen van Nyenrode Business Universiteit, kregen zij aan het eind van inNOWvate kort de gelegenheid om zichzelf aan het publiek te presenteren. Uiteraard grepen zij terug op innovatie, het centrale thema van dit nieuwe evenement van Supply Chain Media.
Betalen voor gebruik
Wat innovatie betreft, is Mark van Abeelen bij Ricoh in een gespreid bedje terechtgekomen. Bij dit hightechbedrijf staat innovatie vanzelfsprekend hoog op de agenda. De Japanse fabrikant van kantoormachines experimenteert met optische technieken en het printen van weefsel, maar werkt ook aan innovatie in de supply chain. ‘Op dit moment wordt veel gesproken over servitisation. Dat doen wij al heel lang. Onze klanten betalen alleen voor gebruik. De supply chain is daarop afgestemd, zodat we terugkomende machines kunnen hergebruiken.’
Bij Ricoh heeft Van Abeelen de implementatie van een nieuw ERP-systeem bij 24 zelfstandig opererende landenorganisaties geleid. Daarnaast is hij betrokken geweest bij de integratie van de supply chains voor eindproducten en reserveonderdelen in één Europees distributiecentrum, waarmee 25 procent op operationele kosten is bespaard. Dat dc staat in Bergen op Zoom en wordt bemand door DHL. Samen met de logistiek dienstverlener steekt Ricoh veel energie in innovatie op de werkvloer. ‘Wij onderzoeken voortdurend welke technologieën we kunnen toepassen om de operationele resultaten te verbeteren’, verklaart Van Abeelen. ‘Denk aan de inzet van 3D-printen voor de productie van onderdelen of van smartglasses voor de orderpicking van toners. Onze eigen vision-technologie zetten wij in voor het genereren van heatmaps van het distributiecentrum. Dat stelt ons in staat om de interne goederenstromen te optimaliseren.’
Tracking & tracing
Joost Donkers (foto rechts) is verantwoordelijk voor de supply chain van de ingrediëntenfabrieken van FrieslandCampina. Die ingrediënten worden gebruikt in geneesmiddelen, babyvoeding en andere voedingsmiddelen. ‘Wij hebben vijftien fabrieken in zeven landen, die allemaal met elkaar zijn verbonden. Onze supply chain is vierenhalf jaar geleden ontstaan door zeven supply chains samen te voegen’, aldus Donkers.
Anders dan bij Ricoh is de innovatiegraad binnen het bedrijf niet al te hoog, maar de supply chain vormt daarop een uitzondering. Vanwege de groei zijn de investeringen in de supply chain gestegen van 15 tot 20 miljoen naar 200 miljoen euro per jaar. ‘Het laatste jaar hebben we vooral ingezet op de verbetering van de tracking en tracing, wat met name belangrijk is voor onze klanten in farmacie en babyvoeding’, zegt Donkers.
Sinds de integratie van de zeven ‘gammele’ supply chains zijn de prestaties flink verbeterd. Op elke KPI is vooruitgang geboekt, stelt Donkers. Op de S-curve – die de levenscyclus van een organisatie in termen van opstarten, groeien, volwassen worden en verzadigd raken weergeeft – is FrieslandCampina Ingredients flink gevorderd. ‘Maar we moeten onszelf blijven ontwikkelen. De vraag is nu hoe we de sprong naar de volgende S-curve kunnen maken.’
Welzijn in West-Afrika
Hans Omvlee werkt bij een groot, maar relatief onbekend bedrijf: Bunge Loders Croklaan. ‘Dit is één van de grootste handelsbedrijven in agrofood’, stelt Omvlee. Hij is verantwoordelijk voor de operatie in West-Afrika. Daaronder vallen de drie fabrieken die karité-boter, palmolie en kokosolie produceren, maar ook de inkoop en supply chain van karité-noten. ‘Een dergelijke operatie ziet er in West-Afrika heel anders uit dan in West-Europa. De administratieve last is vele malen groter.’
Innovatie binnen Bunge Loders Croklaan is voor een groot deel productgerelateerd, maar dan wel in nauwe samenwerking met partners in de supply chain. ‘Op vier plaatsen in de wereld beschikken we over studio’s waarin we samen met klanten nieuwe toepassingen van verzadigde of onverzadigde, laag- of hoogcalorische oliën en vetten ontwikkelen. Met groot succes’, weet Omvlee.
De innovatie die in de West-Afrikaanse supply chain plaatsvindt, leidt vrijwel direct tot verbetering van de lokale omstandigheden. Omvlee noemt de investering in ‘shea rollers’ voor het rapen van karité-noten, de inkoop bij coöperaties van vrouwen en de bouw van een warehouse waardoor meer noten kunnen worden geoogst en opgeslagen. ‘In Ghana hebben we een hightechfabriek gebouwd die werk biedt aan vijftig hooggeschoolde mensen. Dit soort projecten laten zien dat het mogelijk is: innoveren en tegelijkertijd het welzijn verbeteren.’
Briljante mislukking
Na hun pitch krijgen de drie kandidaten nog een vraag: welke ‘briljante mislukking’ hebben zij op hun naam staan? Omvlee noemt die keer dat hij niet in staat was om een partij palmolie op tijd in Rotterdam te laten arriveren. ‘Wat ik daarvan geleerd heb? Dat we onze Sales & Operations Planning moeten verbeteren.’
Van Abeelen (foto rechts) noemt de ontwikkeling als stagiair van een tool om het voorraadbeheer te verbeteren. ‘Wat ik mij niet had gerealiseerd, is dat er nog steeds mensen waren die niet met een computer konden omgaan. Het is belangrijk dus om mensen mee te nemen in dat soort trajecten.’
Donkers herinnert zich dat moment dat hij vanuit zijn functie bij Heineken in Thailand voor de viering van Koninginnedag op de Nederlandse ambassade een partij oranje bier had laten brouwen. ‘Ik schrok me rot toen een week later nog steeds oranje bier uit de tap bleek te komen. Kortom: het is belangrijk om duidelijk aan te geven wat je wilt, maar ook wat je niet wilt.’