Inkoopvoordeel moet winstcijfers Zalando opkrikken

Aan de vooravond van de beursgang van Zalando laat de Duitse kledingsite weten zich nu eerst te willen richten op hogere winstcijfers. Die moeten vooral gerealiseerd worden door grotere inkoopvoordelen te bedingen bij leveranciers. Dat meldt het FD van 19 september 2014.

Zalando is daarnaast ook van plan een deel van de voorraadrisico’s door te schuiven naar de bedrijven die kleding en schoenen leveren. Bovendien zal flink gesneden worden in het marketingbudget, zo meldt het bedrijf in het prospectus dat het ter voorbereiding op de beursgang op 1 oktober op zijn website heeft gepubliceerd.

Het feit dat klanten op kosten van Zalando ongelimiteerd bestelde spullen kunnen terugsturen, is er debet aan dat de kledingsite sinds de oprichting in 2008 nog nooit een jaar met winst heeft afgesloten. Van alle artikelen die Zalando verstuurt aan klanten, komt ongeveer 50 procent retour.

De opbrengst van de beursgang zal deels aangewend worden voor acquisities in de technologische hoek. Zalando maakt tot op heden gebruik van in eigen huis ontwikkelde software om alle aankopen te verwerken en te zorgen dat de spullen naar de goede adressen worden verzonden.