Inkoop steeds belangrijker voor beursgenoteerde bedrijven

Inkoop wordt steeds belangrijker voor beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van het inkoopvaktijdschrift Deal en de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi), onder 16 beursgenoteerde bedrijven.

De functie van Chief Procurement Officer (CPO) is een betrekkelijk jonge functie. In alle organisaties die deelnamen aan dit onderzoek, werd de functie van CPO in de afgelopen 10 jaar geïntroduceerd. Bij drie van de vier organisaties is de CPO afkomstig uit de eigen gelederen. De Chief Procurement Officers (CPO’s) van deze zestien bedrijven geven samen 85,5 miljard euro uit op een totale omzet van 142,5 miljard euro. Steeds meer van de inkoop vindt centraal plaats en bij minder toeleveranciers. Inkoop maakt gemiddeld 61 procent van de omzet van de deelnemende bedrijven uit zo blijkt verder uit dit onderzoek.

Het inkoopthema voor de komende jaren is onmiskenbaar Duurzaamheid: ‘Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor onze continuïteit op de lange termijn’ en ‘Niet-duurzaam gaat marktaandeel kosten en is maatschappelijk niet meer aanvaardbaar’,  aldus enkele deelnemende inkoopdirecteuren. Door de mondiale bevolkingsgroei en de uitputting van grondstoffen is een ander belangrijk en actueel issue het veiligstellen van de leveringen. Maar ook het reduceren van het aantal leveranciers en strategische allianties aangaan voor innovatie staan hoog op de agenda. Thema’s die duidelijk bijdragen aan de kracht van de business en waarop de huidige CPO’s worden afgerekend.