Initiatief voor duurzame stadsdistributie Amsterdamse horeca

stadsdistributie

‘Last Mile Fresh’ is een nieuw initiatief voor een meer duurzame stadsdistributie aan de horeca in de hoofdstad. De horeca heeft momenteel – met zo’n 25 tot 40 procent – het grootste aandeel in de distributie in de binnenstad. Een groep logistieke bedrijven wil met het nieuwe initiatief het aantal leveringen substantieel terugdringen en het transport minder milieubelastend maken. Het bundelen van de leveringen én het vervoer met licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) zijn de belangrijkste pijlers van het plan.

Leen Menken Foodservice Logistics en Easy Dish presenteerden het initiatief voor Last Mile Fresh recent aan bestuurder Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam. Ze deden dit namen een bredere groep bedrijven, de gemeente en de Hogeschool van Amsterdam.

In de hoofdstad worden iedere week 5000 horecavestigingen meer dan tien keer beleverd. Dat zijn 20.000 tot 30.000 ritten in de stad. Het merendeel van deze ritten vindt plaats tussen 9.00 en 12.00 uur.

Stadsdistributie vanuit sorteercentrum Houthavens

Met het operationele gedeelte van Last Mile Fresh gaan Leen Menken en Easy Dish samen aan de slag. Leen Menken faciliteert de logistiek en een ‘vers’-sorteercentrum, nét buiten het centrum van Amsterdam, in de Houthavens. Hier bundelt het bedrijf de goederenstromen om deze vervolgens met de lichte elektrische vrachtvoertuigen gekoeld of bevroren te bezorgen. De uitstoot wordt hierdoor flink gereduceerd.

Easy Dish ontwikkelde een neutraal online bestelplatform waarop horecaondernemers bij hun eigen leveranciers kunnen bestellen. Alle bestelinformatie en andere data zijn volledig afgeschermd. De horeca krijgt de bestellingen via dit platform gebundeld aangeleverd.

Voor het horecapersoneel heeft dit als voordeel dat zij meer tijd kunnen besteden aan de primaire taken, in plaats van het, versnipperd over de dag, aannemen van leveringen. Bovendien kunnen ze naar hun klanten uitstralen dat zij hun voedingsproducten aangeleverd krijgen via zero-emissievervoer.

Leveranciers winnen tijd én geld

De leveranciers winnen in deze nieuwe situatie tijd én geld doordat zij de drukte van de Amsterdamse binnenstad niet meer hoeven op te zoeken. Commercieel gezien verandert er niets aan hun relatie met de horecaondernemingen.

Komende weken starten Leen Menken en Easy Dish met de eerste pilots. Leveranciers en horecaondernemingen in Amsterdam worden in de komende periode benaderd, maar zij kunnen zich ook melden via www.lmf.amsterdam om gebruik te gaan maken van het platform.