ING: ‘Circulaire economie vraagt andere rol van banken’

Als bedrijven massaal producten gaan hergebruiken en overstappen op een milieuvriendelijk verbruik van grondstoffen, moeten banken hun werkwijze aanpassen. Dat is de conclusie die ING Bank trekt in een deze week verschenen studie naar de circulaire economie. Dat meldt Het Financieele Dagblad van 1 juni 2015.

In een circulaire economie kunnen producenten eigenaar blijven van gebruiksproducten: klanten betalen in dat geval alleen voor het gebruik van de producten, niet voor het eigendom. Elektronicaconcern Philips verkocht bijvoorbeeld recent aan luchthaven Schiphol geen lampen, maar lichturen. En kledingmerk Mud Jeans verkoopt geen spijkerbroeken, maar laat deze leasen door consumenten. Mocht dit recyclen van producten gemeengoed worden, dan zullen banken zich hieraan moeten aanpassen, meent vicevoorzitter Koos Timmermans van ING.

Hij voorziet dat ING als bank in dat geval dichter op de klantcontracten van de ondernemer zal moeten zitten, als zekerheid. ‘Als de levensduur van producten langer wordt, moeten klanten van die ondernemer misschien een groter deel van de prijs in de eerste jaren betalen en een kleiner deel in latere jaren. Als iemand in gebreke blijft, worden wij de contracteigenaar’, schetst Timmermans. Het is ook mogelijk dat ‘pay-per-use’ slechtere klanten aantrekt, weet hij. ‘Daar moet je in je kredietbeoordeling rekening mee houden. Maar of je nu onderpand uitwint of een nieuwe gebruiker vindt voor klantcontracten, beide alternatieven moeten kunnen werken.’

Positieve restwaarde

Het ontstaan van een circulaire economie zal voor de bankbalans en solvabiliteit geen grote gevolgen hebben, verwacht Timmermans. ‘Voor productie blijft financiering nodig. Normaal heb je bij een lease nul restwaarde. In een circulaire economie blijft de restwaarde positief. Afschrijving en terugbetaling van leningen gaan een andere vorm krijgen. De vraag naar langere looptijden kan toenemen. Voor de bankbalans verandert er niet zo veel. In de risicomodellen van banken speelt onderpand een belangrijke rol. De toekomst moet uitwijzen of klantcontracten vergelijkbaar worden.’